Abstrakt: |
W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. 120 nauczycieli wczesnej edukacji zapytano o ich poglądy na temat trudności dzieci w okresie przekroczenia przez nie progu szkolnego. W badaniu wzięli udział nauczyciele placówek przedszkolnych i klas pierwszych w szkołach podstawowych głównie na Opolszczyźnie, a także z województwa śląskiego i dolnośląskiego. W opinii 22,4% nauczycielek przedszkola dzieci powinny zaczynać szkołę w wieku sześciu lat, zdaniem 69% zaś w wieku siedmiu lat. Jeśli chodzi o nauczycieli szkół podstawowych, 77,6% wysłałoby do szkoły dzieci w wieku sześciu lat, a 31% w wieku siedmiu lat. W opinii 18,3% nauczycielek przedszkola sześciolatki są odpowiednio przygotowane do podjęcia nauki w szkole, zdaniem 48,3% tylko częściowo, a 33,% nieodpowiednio. Nauczycielki szkół podobnie jak pozostałe oceniały przygotowanie sześciolatków do podjęcia nauki szkolnej. 26,7% wskazało odpowiednie przygotowanie dzieci, 43,3% tylko częściowe, a 30% nieodpowiednie. Zdaniem 71,7% respondentek dzieci u progu szkoły mają największe trudności w zakresie emocjonalno-społecznym (odpowiedź tę wskazało 75% nauczycielek przedszkola i 68,3% szkoły). Rozwój poznawczo-intelektualny jako obszar największych trudności wymieniło łącznie 44,2% ankietowanych, w tym 55% nauczycielek przedszkola i 33,3% szkoły. Na rozwój sprawności manualno-technicznych wskazało łącznie 50% badanych, w tym odpowiednio 46,7% i 53,3%. 57,5% wszystkich nauczycielek uważało, że szkoły w ogóle nie są przygotowane na przyjęcie sześciolatków. |