BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Start szkolny dziecka w ocenie nauczycieli wychowania przedszkolnego i kształcenia zintegrowanego
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Ewa Jędrzejowska
Abstrakt:

W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. 120 nauczycieli wczesnej edukacji zapytano o ich poglądy na temat trudności dzieci w okresie przekroczenia przez nie progu szkolnego. W badaniu wzięli udział nauczyciele placówek przedszkolnych i klas pierwszych w szkołach podstawowych głównie na Opolszczyźnie, a także z województwa śląskiego i dolnośląskiego. W opinii 22,4% nauczycielek przedszkola dzieci powinny zaczynać szkołę w wieku sześciu lat, zdaniem 69% zaś w wieku siedmiu lat. Jeśli chodzi o nauczycieli szkół podstawowych, 77,6% wysłałoby do szkoły dzieci w wieku sześciu lat, a 31% w wieku siedmiu lat. W opinii 18,3% nauczycielek przedszkola sześciolatki są odpowiednio przygotowane do podjęcia nauki w szkole, zdaniem 48,3% tylko częściowo, a 33,% nieodpowiednio. Nauczycielki szkół podobnie jak pozostałe oceniały przygotowanie sześciolatków do podjęcia nauki szkolnej. 26,7% wskazało odpowiednie przygotowanie dzieci, 43,3% tylko częściowe, a 30% nieodpowiednie. Zdaniem 71,7% respondentek dzieci u progu szkoły mają największe trudności w zakresie emocjonalno-społecznym (odpowiedź tę wskazało 75% nauczycielek przedszkola i 68,3% szkoły). Rozwój poznawczo-intelektualny jako obszar największych trudności wymieniło łącznie 44,2% ankietowanych, w tym 55% nauczycielek przedszkola i 33,3% szkoły. Na rozwój sprawności manualno-technicznych wskazało łącznie 50% badanych, w tym odpowiednio 46,7% i 53,3%. 57,5% wszystkich nauczycielek uważało, że szkoły w ogóle nie są przygotowane na przyjęcie sześciolatków.

Deskryptory TESE: socjalizacja, rozwój dziecka, rozwój motoryczny, rozwój poznawczy, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, wiek, bilans umiejętności, wiek umysłowy, wiek wstępowania do szkoły
TESE descriptors: socialisation, child development, motor development, cognitive development, transition from pre-primary to primary education, age, skills audit, mental age, school starting age
Publikacje:
  • Jędrzejowska, E. (2011). Start szkolny dziecka w ocenie nauczycieli wychowania przedszkolnego i kształcenia zintegrowanego. W: H. Siwek i M. Bereźnicka (red.), System integralny w edukacji dziecka. Konteksty i konsekwencje zmian (s. 106-115). Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"