BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Starting Strong II (2006)
Kolejne lata cyklu: 1998 2006
Typ badania: międzynarodowe, cykliczne
Data: 2006
Badacz:
Abstrakt:

Badanie miało na celu analizę podstaw prawnych aktualnej polityki opiekuńczej i edukacyjnej 20 krajów OECD, projektowanych zmian oraz codziennej praktyki instytucji opiekuńczych i edukacyjnych dla małych dzieci. Uwzględniono również postęp badanych krajów w zakresie kluczowych aspektów udanej polityki edukacyjnej, opisanych w ramach poprzedniej edycji badania (Starting Strong I, 2001). Oprócz Polski wzięły w nim udział następujące kraje: Australia, Austria, Belgia (Wspólnoty Francuskojęzyczna i Flamandzka), Republika Czeska, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Węgry, Kanada, Irlandia, Włochy, Korea Południowa, Meksyk, Holandia, Norwegia, Portugalia, Szwecja, Wielka Brytania i USA. Wyniki analizy pozwoliły stwierdzić, że obowiązek zapewnienia jakości wczesnej edukacji i opieki nad dziećmi nadal spoczywał przede wszystkim na programach rządowych. Świadomość opinii publicznej odnośnie do braków w zakresie zapewniania dostępu do wczesnej edukacji oraz jakości tej edukacji sprawiła, że problem opieki nad dziećmi stał się elementem programów wyborczych w wielu krajach. Świadczyło to o uznaniu istotnej roli wczesnego dostępu do edukacji i opieki nad dziećmi w zapewnianiu dobrego startu w życiu, przede wszystkim dla dzieci z rodzin o niskich dochodach i rodzin emigrantów. Również w tej edycji badania utrzymał się podział na dwie zasadnicze perspektywy w podejściu do wczesnej edukacji i opieki nad dziećmi, które wyróżniono w Starting Strong I (2001) i które określić można było jako podejście nordyckie (skandynawskie) i wolnorynkowe.

Deskryptory TESE: wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, polityka edukacyjna, kraj OECD, opieka nad dzieckiem, wychowanie dziecka, system edukacji
TESE descriptors: school starting age, transition from pre-primary to primary education, education policy, OECD country, childcare, child rearing, education system
Publikacje:
  • OECD. (2006). Starting Strong II: Early Childhood Education and Care. Paryż: OECD.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"