Abstrakt: |
Celem programu Start zawodowy młodzieży było przygotowanie uczniów ostatnich klas szkół ponadpodstawowych (zasadniczych zawodowych, techników oraz liceów) do startu w życie zawodowe. Program obejmował szkoły z województw: ciechanowskiego, płockiego oraz warszawskiego. Wzięło w nim udział prawie 4000 osób, chociaż zajęcia miały charakter fakultatywny. Wśród uczestników było 53,7% mężczyzn. Szkolenie trwało 15 godzin i miało na celu: zapoznanie z zakresem praw i obowiązków absolwentów wobec ustawy o zatrudnieniu, aktywnymi metodami poszukiwania pracy, autoprezentacji, planowania własnej przyszłości, kariery zawodowej. 59,3% ankietowanych uczniów deklarowało, że będą korzystać z poradnika Moja przyszłość. Dla 3% badanych poradnik ten nie był potrzebny. Najciekawsze rozdziały w opinii uczniów to: Planuję własną przyszłość – szukam pracy (38,3% wskazań) oraz Wchodzę na rynek pracy – szukam pracy (38,4%). Do najbardziej interesujących tematów poruszanych podczas szkolenia młodzież zaliczyła: poznanie siebie, własnych możliwości i umiejętności (37,5%), pisanie dokumentów związanych z poszukiwaniem pracy, np. CV albo listu motywacyjnego (42,5%). 3,3% wyraziło zainteresowanie zagadnieniami związanymi z założeniem własnej firmy. W opinii 80,8% uczniów udział w szkoleniu pozwolił im na poszerzenie wiedzy i umiejętności związanych z rynkiem pracy. 8,1% respondentów uważało, że szkolenia nic im nie dały. 84,3% ankietowanych chciałoby, żeby podobne zajęcia włączono na stałe do planu nauczania ostatnich klas szkół ponadpodstawowych. W szkoleniach uczestniczyło 74 nauczycieli, w tym 22 z województwa ciechanowskiego, 22 z płockiego i 30 z warszawskiego. Kursanci otrzymali poradnik Moja przyszłość zawodowa oraz materiały pomocnicze wykorzystywane przez wykładowców. Pod koniec szkolenia przeprowadzono ankietę, w której pytano o: przydatność poradnika, zakres merytoryczny kursu oraz organizację szkolenia. Zdaniem 96,9% ankietowanych przydatność poradnika była bardzo wysoka, pozostali określili ją jako dobrą. 86% respondentów wystawiło bardzo dobrą ocenę dla merytorycznego opracowania teoretycznej części kursu. Pozostali nauczyciele uznali tę jakość za dobrą. Zdaniem respondentów najprzydatniejsze zagadnienia poruszane podczas kursu dotyczyły: metod i technik aktywnego poszukiwania pracy, planowania kariery zawodowej i kwestii prawnych. 84,9% badanych chciałoby pogłębiać wiedzę zdobytą podczas kursu. |