Abstrakt: |
Celem badania było określenie relacji między nauczycielami-twórcami a warunkami organizacyjno-materialnymi szkoły oraz cechami społeczności szkolnej. Badaniem objęto dwie losowo wybrane grupy szkół: placówki wskazane przez kuratoria i wojewódzkie ośrodki metodyczne jako te, w których pracują nauczyciele o osiągnięciach twórczych; szkoły wylosowane spośród pozostałych placówek (grupa kontrolna). Łącznie przebadano 404 nauczycieli i dyrektorów szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących. W badaniu wykorzystano dwie ankiety – skierowane do nauczyciela i dyrektora, na które odpowiadały te same osoby. W zakresie warunków organizacyjno-materialnych szkoły ich wielkość oraz wyposażenie nie miały wpływu na aktywność nauczycieli twórczych. Do czynników pobudzających twórczość zaliczono z kolei osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze szkoły oraz ich udział w pracy badawczej. Jednak w celu określenia kierunku tej zależności wymagane były kolejne badania. Obie grupy zespołów nauczycielskich nie różniły się poziomem wykształcenia ani stażem pracy, choć poszczególni twórczy nauczyciele wyróżniali się wyższym wykształceniem i dłuższym stażem pracy. Największe różnice między badanymi grupami dotyczyły form kontaktów i wymiany informacji oraz współpracy w małych grupach. Elementy te zostały uznane za kluczowe również w badaniach amerykańskich i szwedzkich (Hause, 1974; Lindblad, 1984). |