Tytuł badania: |
Nauczyciel szkoły specjalnej i ogólnodostępnej – motywy, zaangażowanie i satysfakcja z pracy |
Instytucja: |
|
Data: |
[2011] |
Badacz: |
Patrycja Jurkiewicz |
Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie motywacji nauczycieli szkół ogólnodostępnych oraz nauczycieli szkół specjalnych do podejmowania pracy pedagogicznej. Próbę badawczą stanowiło 596 nauczycieli (w tym: 321 nauczycieli szkół specjalnych oraz 275 nauczycieli szkół ogólnodostępnych). Średni wiek badanych wynosił 40 lat, 13% stanowili stażyści, 22% – nauczyciele kontraktowi, 35% – mianowani i 30% – dyplomowani. W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, wykorzystując analizę dwóch pytań zaczerpniętych z kwestionariusza E.M. Minczakiewicz oraz kwestionariusz autorstwa P. Jurkiewicz (zaadoptowany na potrzeby szkolnictwa ogólnodostępnego). Najczęściej wskazywanym czynnikiem zachęcającym do pracy pedagogicznej w opinii nauczycieli szkół ogólnodostępnych była przyjazna atmosfera w szkole. W dalszej kolejności badani wymieniali: sukcesy i zaangażowanie uczniów; wakacje, pracę na kilku etatach; szacunek oraz zaufanie rodziców. Wśród nauczycieli szkół specjalnych największą motywację stanowiły dodatki za pracę trudną i warunki uciążliwe, następnie: przyjazna atmosfera w pracy; szacunek rodziców; zaangażowanie uczniów; wakacje oraz sukcesy podopiecznych. Analizując wyniki badania, stwierdzono, że czynnikiem najbardziej zniechęcającym nauczycieli szkół ogólnodostępnych jest brak jasnych regulacji prawnych dla nauczyciela w obliczu agresji uczniów; lobbing; niska pensja; brak godzin nadliczbowych; biurokracja; demoralizacja i agresja uczniów; niewystarczające wyposażenie placówki; brak szybkich sukcesów uczniów. Natomiast wśród nauczycieli szkół specjalnych do najbardziej demotywujących zaliczono niską pensję; brak szacunku dla zawodu nauczyciela w odbiorze społecznym; brak poparcia dyrekcji; atmosferę niezdrowej rywalizacji i donosicielstwa wśród kadry; roszczeniową postawę rodziców oraz codzienny kontakt z nieszczęściem, chorobą i bezradnością. Wyniki badania wykazały konieczność interwencji w takich kwestiach jak: integracja członków grona pedagogicznego, kontrola jakości współpracy w relacji: opiekun stażu – stażysta, monitorowanie współpracy dyrektora szkoły z nauczycielami i rodzicami uczniów. |
Autorskie słowa kluczowe: |
satysfakcja z pracy, zaangażowanie zawodowe, nauczyciele szkół ogólnodostępnych, nauczyciele szkół specjalnych, sondaż diagnostyczny |
Author's Keywords: |
job satisfaction, professional commitment, general education teachers, special school teachers, diagnostic poll |
Deskryptory TESE: |
szkoła specjalna, nauczyciel, satysfakcja zawodowa, motywacja, relacja nauczyciel – uczeń, postawa wobec szkoły, motywacja finansowa |
TESE descriptors: |
special school, teacher, occupational satisfaction, motivation, teacher-student relation, attitude towards school, financial incentive |
Publikacje: |
- Jurkiewicz, P. (2012). Nauczyciel szkoły specjalnej i ogólnodostępnej – motywy, zaangażowanie i satysfakcja z pracy. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 14, 183-198.
|