BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciel szkoły specjalnej i ogólnodostępnej – motywy, zaangażowanie i satysfakcja z pracy
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Patrycja Jurkiewicz
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie motywacji nauczycieli szkół ogólnodostępnych oraz nauczycieli szkół specjalnych do podejmowania pracy pedagogicznej. Próbę badawczą stanowiło 596 nauczycieli (w tym: 321 nauczycieli szkół specjalnych oraz 275 nauczycieli szkół ogólnodostępnych). Średni wiek badanych wynosił 40 lat, 13% stanowili stażyści, 22% – nauczyciele kontraktowi, 35% – mianowani i 30% – dyplomowani. W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, wykorzystując analizę dwóch pytań zaczerpniętych z kwestionariusza E.M. Minczakiewicz oraz kwestionariusz autorstwa P. Jurkiewicz (zaadoptowany na potrzeby szkolnictwa ogólnodostępnego). Najczęściej wskazywanym czynnikiem zachęcającym do pracy pedagogicznej w opinii nauczycieli szkół ogólnodostępnych była przyjazna atmosfera w szkole. W dalszej kolejności badani wymieniali: sukcesy i zaangażowanie uczniów; wakacje, pracę na kilku etatach; szacunek oraz zaufanie rodziców. Wśród nauczycieli szkół specjalnych największą motywację stanowiły dodatki za pracę trudną i warunki uciążliwe, następnie: przyjazna atmosfera w pracy; szacunek rodziców; zaangażowanie uczniów; wakacje oraz sukcesy podopiecznych. Analizując wyniki badania, stwierdzono, że czynnikiem najbardziej zniechęcającym nauczycieli szkół ogólnodostępnych jest brak jasnych regulacji prawnych dla nauczyciela w obliczu agresji uczniów; lobbing; niska pensja; brak godzin nadliczbowych; biurokracja; demoralizacja i agresja uczniów; niewystarczające wyposażenie placówki; brak szybkich sukcesów uczniów. Natomiast wśród nauczycieli szkół specjalnych do najbardziej demotywujących zaliczono niską pensję; brak szacunku dla zawodu nauczyciela w odbiorze społecznym; brak poparcia dyrekcji; atmosferę niezdrowej rywalizacji i donosicielstwa wśród kadry; roszczeniową postawę rodziców oraz codzienny kontakt z nieszczęściem, chorobą i bezradnością. Wyniki badania wykazały konieczność interwencji w takich kwestiach jak: integracja członków grona pedagogicznego, kontrola jakości współpracy w relacji: opiekun stażu – stażysta, monitorowanie współpracy dyrektora szkoły z nauczycielami i rodzicami uczniów.

Autorskie słowa kluczowe: satysfakcja z pracy, zaangażowanie zawodowe, nauczyciele szkół ogólnodostępnych, nauczyciele szkół specjalnych, sondaż diagnostyczny
Author's Keywords: job satisfaction, professional commitment, general education teachers, special school teachers, diagnostic poll
Deskryptory TESE: szkoła specjalna, nauczyciel, satysfakcja zawodowa, motywacja, relacja nauczyciel – uczeń, postawa wobec szkoły, motywacja finansowa
TESE descriptors: special school, teacher, occupational satisfaction, motivation, teacher-student relation, attitude towards school, financial incentive
Publikacje:
  • Jurkiewicz, P. (2012). Nauczyciel szkoły specjalnej i ogólnodostępnej – motywy, zaangażowanie i satysfakcja z pracy. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 14, 183-198.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"