Tytuł badania: |
Wybór studiów pedagogicznych jako przejaw realizacji planów życiowych i zawodowych przyszłych nauczycieli nauczania początkowego |
Instytucja: |
|
Data: |
1987 – 1990 |
Badacz: |
Wanda Barbara Dąbek |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania był wybór studiów przez przyszłych nauczycieli nauczania początkowego w kontekście poziomu świadomości motywów i spójności wyboru z planami zawodowymi i życiowymi, typu orientacji życiowej względem przyszłej pracy oraz stopnia uwzględnienia warunków realizacji zamiarów zawodowych. Badaniem objęto 148 studentek pierwszego roku studiów pedagogicznych z nauczania początkowego w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego. Jako metodę wykorzystano swobodną wypowiedź pisemną na temat Motywy i cele podjęcia studiów w zakresie nauczania początkowego oraz własne plany życiowe i zawodowe po ukończeniu studiów. Wyniki badania pozwoliły sformułować następujące uogólnienia:1) Decyzje o wyborze nauczania początkowego jako kierunku studiów nie były przypadkowe – badane wyraźnie identyfikowały swoją przyszłość zawodową z wykonywaniem pracy nauczycielskiej, w tym szczególnie w klasach początkowych. 2) Plany dotyczące studiów i przyszłej pracy nie były zbyt rozbudowane – ograniczały się głównie do sformułowania strategicznych celów dążeń, pomijano sposoby osiągnięcia tych celów. 3) Plany zawodowe podporządkowane były celom życiowym studentek, a systemy wartości ujawniały instrumentalne traktowanie przyszłej pracy. 4) W motywacji wyboru zawodu nauczycielskiego badanych zauważalne były: niski udział celów prospołecznych oraz silne nastawienie na praktyczną stronę samego procesu studiowania. |
Deskryptory TESE: |
student, uniwersytet, szkoła wyższa, kształcenie na poziomie elementarnym, nauczyciel, wybór studiów |
TESE descriptors: |
student, universty, higher education, basic education, teacher, choice of studies |
Publikacje: |
- Dąbek, W.B. (1997). Wybór studiów pedagogicznych jako przejaw realizacji planów życiowych i zawodowych przyszłych nauczycieli nauczania początkowego. Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Pedagogiczne, 120, 59-75.
|