BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wybór studiów pedagogicznych jako przejaw realizacji planów życiowych i zawodowych przyszłych nauczycieli nauczania początkowego
Instytucja:
Data: 1987 – 1990
Badacz: Wanda Barbara Dąbek
Abstrakt:

Przedmiotem badania był wybór studiów przez przyszłych nauczycieli nauczania początkowego w kontekście poziomu świadomości motywów i spójności wyboru z planami zawodowymi i życiowymi, typu orientacji życiowej względem przyszłej pracy oraz stopnia uwzględnienia warunków realizacji zamiarów zawodowych. Badaniem objęto 148 studentek pierwszego roku studiów pedagogicznych z nauczania początkowego w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego. Jako metodę wykorzystano swobodną wypowiedź pisemną na temat Motywy i cele podjęcia studiów w zakresie nauczania początkowego oraz własne plany życiowe i zawodowe po ukończeniu studiów. Wyniki badania pozwoliły sformułować następujące uogólnienia:1) Decyzje o wyborze nauczania początkowego jako kierunku studiów nie były przypadkowe – badane wyraźnie identyfikowały swoją przyszłość zawodową z wykonywaniem pracy nauczycielskiej, w tym szczególnie w klasach początkowych. 2) Plany dotyczące studiów i przyszłej pracy nie były zbyt rozbudowane – ograniczały się głównie do sformułowania strategicznych celów dążeń, pomijano sposoby osiągnięcia tych celów. 3) Plany zawodowe podporządkowane były celom życiowym studentek, a systemy wartości ujawniały instrumentalne traktowanie przyszłej pracy. 4) W motywacji wyboru zawodu nauczycielskiego badanych zauważalne były: niski udział celów prospołecznych oraz silne nastawienie na praktyczną stronę samego procesu studiowania.

Deskryptory TESE: student, uniwersytet, szkoła wyższa, kształcenie na poziomie elementarnym, nauczyciel, wybór studiów
TESE descriptors: student, universty, higher education, basic education, teacher, choice of studies
Publikacje:
  • Dąbek, W.B. (1997). Wybór studiów pedagogicznych jako przejaw realizacji planów życiowych i zawodowych przyszłych nauczycieli nauczania początkowego. Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Pedagogiczne, 120, 59-75.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"