Abstrakt: |
Badanie o charakterze ankietowym przeprowadzono w ramach projektu InIT. Objęło ono uczniów pierwszych klas szkół średnich, po skończeniu których można kontynuować naukę w wyższej szkole. Badanie miało wymiar międzynarodowy; uczestniczyły w nim takie kraje jak: Bułgaria (Sofia), Niemcy (Berlin), Polska (Białystok), Portugalia (Lizbona). Łącznie przebadano 587 uczniów z klas maturalnych (Bułgaria: 182, Niemcy: 144, Polska: 161, Portugalia: 100). Próbę dobrano dzięki uśrednionym wynikom egzaminu maturalnego z poszczególnych szkół za rok 2005/2006. Wyniki badania pokazały m.in. zależność pomiędzy wyborem kierunku kształcenia a rynkiem pracy. Polacy najczęściej wymieniali wśród motywów: własne zainteresowania (45%), możliwość zdobycia pracy (35%), prestiż uczelni (8%). Wśród preferowanych szkół pomaturalnych najczęściej wybierano w Polsce studia wyższe dzienne magisterskie (66%). Struktura preferowanych form nauki w Polsce była następująca: szkoła państwowa (82%), szkoła niepaństwowa (18%). Do najczęściej wybieranych źródeł informacji pomocnych przy wyborze dalszego kształcenia w Polsce zaliczono: imprezy informacyjne, dni otwarte uczelni (42%) oraz internet (38%). |