BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wybiórczość zaburzeń leksykalno-semantycznych w afazji na przykładzie rozumienia pojedynczych słów
Instytucja:
Data: [2005]
Badacz: Krzysztof Jodzio, Barbara Leszniewska-Jodzio
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy słuchowego rozumienia pojedynczych słów przez osoby cierpiące na afazję. W badaniu wzięło udział 26 pacjentów (11 kobiet i 15 mężczyzn) z afatycznymi zaburzeniami odbioru mowy po jednostronnym udarze naczyniowym mózgu (respondenci przebywali w Klinice Neurologii Dorosłych AM w Gdańsku). W badaniu zastosowano autorską procedurę testową oraz standardy oceny wykonania, które utworzono na podstawie konstrukcji BDAE. Zadaniem badanych było wskazanie na planszy rysunkowej desygnatu usłyszanej nazwy. W wyniku przeprowadzonego badania nie stwierdzono u żadnego z pacjentów „efektu sufitu” lub „efektu podłogi”. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami najniższy odnotowany wynik łączny za rozumienie słów wynosił 16, z kolei najwyższy – 126 (przy możliwym przedziale od 0 do 144). Wykazano, że najwięcej trudności respondenci mieli ze zrozumieniem nazw kolorów, a następnie – części ciała. Najłatwiejszą natomiast kategorią okazały się zwierzęta. Na podstawie zgromadzonego materiału sformułowano wniosek, że procesy leksykalno-semantyczne zaangażowane w percepcję słuchową wykazują nierównomierną podatność na zaburzenia wywołane chorobą mózgu.

Deskryptory TESE: choroba, zdrowie, problemy zdrowotne, umiejętność mówienia, umiejętności komunikowania się, język
TESE descriptors: illness, health, health problems, oral skills, communicative competences, language
Publikacje:
  • Jodzio, K. i Leszniewska-Jodzio, B. (2006). Wybiórczość zaburzeń leksykalno-semantycznych w afazji na przykładzie rozumienia pojedynczych słów. Czasopismo Psychologiczne, 2, 155-164.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"