Obserwuj
Tytuł badania: |
Przemoc w szkole w aglomeracji miejskiej w relacjach uczeń – nauczyciel – uczeń |
Instytucja: |
|
Data: |
[2011] |
Badacz: |
Teresa Grzywna, Renata Łukasik, Wioletta Waksmańska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy zjawiska przemocy w szkole, ze szczególnym uwzględnieniem wzajemnych relacji uczniów wobec siebie oraz wpływu nauczycieli na agresję wśród uczniów. Do zebrania materiału badawczego posłużono się kwestionariuszem ankiety, o wypełnienie którego poproszono 108 uczniów bielskich szkół. Wiek respondentów mieścił się w przedziale od 10 do 18 lat. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że najczęstszą formą przemocy było stosowanie wyzwisk (52,7%). W dalszej kolejności wymieniano bicie, poniżanie oraz groźby (odpowiednio 14,8%, 13% oraz 12%). Okazało się, że przemoc częściej występowała w gimnazjum (33% chłopców oraz 36% dziewcząt) niż w szkole podstawowej (47% chłopców oraz 16% dziewcząt). W liceum nie odnotowano zgłaszania przemocy wśród badanych. Na podstawie zgromadzonego materiału ustalono, że nauczyciele również stosowali wobec swoich uczniów przemoc (najczęściej wskazywano wyzwiska oraz poniżanie). Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami częściej spotykano się z tego rodzaju przypadkami w gimnazjum niż szkole podstawowej. Jednocześnie stwierdzono, że każdy akt przemocy zgłoszony nauczycielowi w 100% skutkował właściwą reakcją z jego strony. |
Autorskie słowa kluczowe: |
nauczyciel, przemoc, szkoła, uczeń |
Author's Keywords: |
teacher, violence, school, pupil |
Deskryptory TESE: |
przemoc, przemoc szkolna, miejsce zamieszkania, obszar miejski, relacja nauczyciel – uczeń, złe sprawowanie, pochodzenie społeczne, uczeń, nauczyciel, szkoła |
TESE descriptors: |
violence, bullying, place of residence, urban area, teacher-student relation, misconduct, social background, pupil, teacher, school |
Publikacje: |
- Grzywna, T., Waksmańska, W. i Łukasik, R. (2007). Problem przemocy w szkole w aglomeracji miejskiej w relacjach uczeń – nauczyciel – uczeń. Problemy Pielęgniarstwa, 15. Pobrane z http://www.pp.viamedica.pl/
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.