BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przemoc w szkole w aglomeracji miejskiej w relacjach uczeń – nauczyciel – uczeń
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Teresa Grzywna, Renata Łukasik, Wioletta Waksmańska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy zjawiska przemocy w szkole, ze szczególnym uwzględnieniem wzajemnych relacji uczniów wobec siebie oraz wpływu nauczycieli na agresję wśród uczniów. Do zebrania materiału badawczego posłużono się kwestionariuszem ankiety, o wypełnienie którego poproszono 108 uczniów bielskich szkół. Wiek respondentów mieścił się w przedziale od 10 do 18 lat. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że najczęstszą formą przemocy było stosowanie wyzwisk (52,7%). W dalszej kolejności wymieniano bicie, poniżanie oraz groźby (odpowiednio 14,8%, 13% oraz 12%). Okazało się, że przemoc częściej występowała w gimnazjum (33% chłopców oraz 36% dziewcząt) niż w szkole podstawowej (47% chłopców oraz 16% dziewcząt). W liceum nie odnotowano zgłaszania przemocy wśród badanych. Na podstawie zgromadzonego materiału ustalono, że nauczyciele również stosowali wobec swoich uczniów przemoc (najczęściej wskazywano wyzwiska oraz poniżanie). Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami częściej spotykano się z tego rodzaju przypadkami w gimnazjum niż szkole podstawowej. Jednocześnie stwierdzono, że każdy akt przemocy zgłoszony nauczycielowi w 100% skutkował właściwą reakcją z jego strony.

Autorskie słowa kluczowe: nauczyciel, przemoc, szkoła, uczeń
Author's Keywords: teacher, violence, school, pupil
Deskryptory TESE: przemoc, przemoc szkolna, miejsce zamieszkania, obszar miejski, relacja nauczyciel – uczeń, złe sprawowanie, pochodzenie społeczne, uczeń, nauczyciel, szkoła
TESE descriptors: violence, bullying, place of residence, urban area, teacher-student relation, misconduct, social background, pupil, teacher, school
Publikacje:
  • Grzywna, T., Waksmańska, W. i Łukasik, R. (2007). Problem przemocy w szkole w aglomeracji miejskiej w relacjach uczeń – nauczyciel – uczeń. Problemy Pielęgniarstwa, 15. Pobrane z http://www.pp.viamedica.pl/
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"