Tytuł badania: |
Przystosowanie do szkoły uczniów o inteligencji niższej niż przeciętna |
Instytucja: |
|
Data: |
[1996] |
Badacz: |
Anna Wojnarska, Aneta Wojtasiewicz |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania było przystosowanie do szkoły uczniów o inteligencji niższej niż przeciętna. W badaniu uczestniczyło 45 uczniów z klas czwartych (19) i piątych (26) szkoły podstawowej. Badaną próbę podzielono na trzy grupy: w pierwszej znaleźli się uczniowie Szkoły Podstawowej nr 49 w Lublinie (dla dzieci z trudnościami w nauce; tzw. szkoła środka); w drugiej – osoby z klas terapeutycznych w Szkole Podstawowej nr 43 w Lublinie, a w trzeciej – uczniowie z klas masowych Szkoły Podstawowej nr 15 i 43 w Lublinie. Dobór odbywał się na podstawie orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznych. W badaniu posłużono się Arkuszem Zachowania się Ucznia B. Markowskiej i Kwestionariuszem Przystosowania Społecznego E. Jackowskiej. Uczniowie o inteligencji niższej niż przeciętna są słabo zmotywowani do nauki i uspołecznieni. Wysokie oceny respondenci otrzymywali w zakresie zachowań antyspołecznych, zahamowanych i zainteresowań seksualnych. Okazało się, że najlepiej przystosowani są uczniowie uczęszczający do tzw. szkoły środka, a najgorzej – uczniowie z klas masowych (różnice nie były statystycznie istotne). Osoby ze szkół eksperymentalnych najbardziej pozytywnie postrzegały własne przystosowanie (najmniej pozytywnie – uczniowie ze szkół masowych). Uczniowie o niższej inteligencji prezentowali różny stopień nieprzystosowania – od zaburzeń socjalizacji, po symptomy nieprzystosowania społecznego. Byli mało ambitni w osiąganiu dobrych rezultatów w szkole, mało aktywni intelektualnie i samodzielni w pracy, nie koncentrowali się podczas lekcji i nie dbali o pomoce szkolne. Z powodu zachowań antyspołecznych osoby te były postrzegane przez nauczycieli jako trudne wychowawczo – uczniowie ci kompensowali niską motywację antyspołecznymi zachowaniami. Najbardziej zainteresowani seksualnością okazali się uczniowie ze szkół masowych. Do korzyści uczęszczania do szkół eksperymentalnych i klas terapeutycznych zaliczono: zmniejszenie wymagań, stosowanie metod aktywizujących, dostosowanie tempa pracy do możliwości respondentów. Mimo to uczniowie ze szkół środka przejawiali najwięcej zachowań antyspołecznych – największy odsetek dzieci z rodzin patologicznych uczęszczał właśnie do tych placówek. Na podstawie wyników stwierdzono, że w dalszych badaniach nad uczniami o inteligencji niższej niż przeciętna należy uwzględnić także zmienne środowiskowe. |
Deskryptory TESE: |
kompetencje społeczne, postawa wobec szkoły, pewność siebie, postawa, inteligencja, specjalne potrzeby edukacyjne, trudności w nauce, tempo uczenia się, uczenie się, efekt uczenia się, uczeń, kompetencja uczenia się, postępy w nauce |
TESE descriptors: |
social competences, attitude towards school, self-confidence, attitude, intelligence, special educational needs, learning difficulty, learning pace, learning, learning outcome, pupil, learning to learn, study progress |
Publikacje: |
- Wojnarska, A. i Wojtasiewicz, A. (1997). Przystosowanie do szkoły uczniów o inteligencji niższej niż przeciętna. Auxilium Sociale = Wsparcie Społeczne, 3/4, 185-194.
|