BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przystosowanie do szkoły uczniów o inteligencji niższej niż przeciętna
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Anna Wojnarska, Aneta Wojtasiewicz
Abstrakt:

Przedmiotem badania było przystosowanie do szkoły uczniów o inteligencji niższej niż przeciętna. W badaniu uczestniczyło 45 uczniów z klas czwartych (19) i piątych (26) szkoły podstawowej. Badaną próbę podzielono na trzy grupy: w pierwszej znaleźli się uczniowie Szkoły Podstawowej nr 49 w Lublinie (dla dzieci z trudnościami w nauce; tzw. szkoła środka); w drugiej – osoby z klas terapeutycznych w Szkole Podstawowej nr 43 w Lublinie, a w trzeciej – uczniowie z klas masowych Szkoły Podstawowej nr 15 i 43 w Lublinie. Dobór odbywał się na podstawie orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznych. W badaniu posłużono się Arkuszem Zachowania się Ucznia B. Markowskiej i Kwestionariuszem Przystosowania Społecznego E. Jackowskiej. Uczniowie o inteligencji niższej niż przeciętna są słabo zmotywowani do nauki i uspołecznieni. Wysokie oceny respondenci otrzymywali w zakresie zachowań antyspołecznych, zahamowanych i zainteresowań seksualnych. Okazało się, że najlepiej przystosowani są uczniowie uczęszczający do tzw. szkoły środka, a najgorzej – uczniowie z klas masowych (różnice nie były statystycznie istotne). Osoby ze szkół eksperymentalnych najbardziej pozytywnie postrzegały własne przystosowanie (najmniej pozytywnie – uczniowie ze szkół masowych). Uczniowie o niższej inteligencji prezentowali różny stopień nieprzystosowania – od zaburzeń socjalizacji, po symptomy nieprzystosowania społecznego. Byli mało ambitni w osiąganiu dobrych rezultatów w szkole, mało aktywni intelektualnie i samodzielni w pracy, nie koncentrowali się podczas lekcji i nie dbali o pomoce szkolne. Z powodu zachowań antyspołecznych osoby te były postrzegane przez nauczycieli jako trudne wychowawczo – uczniowie ci kompensowali niską motywację antyspołecznymi zachowaniami. Najbardziej zainteresowani seksualnością okazali się uczniowie ze szkół masowych. Do korzyści uczęszczania do szkół eksperymentalnych i klas terapeutycznych zaliczono: zmniejszenie wymagań, stosowanie metod aktywizujących, dostosowanie tempa pracy do możliwości respondentów. Mimo to uczniowie ze szkół środka przejawiali najwięcej zachowań antyspołecznych – największy odsetek dzieci z rodzin patologicznych uczęszczał właśnie do tych placówek. Na podstawie wyników stwierdzono, że w dalszych badaniach nad uczniami o inteligencji niższej niż przeciętna należy uwzględnić także zmienne środowiskowe.

Deskryptory TESE: kompetencje społeczne, postawa wobec szkoły, pewność siebie, postawa, inteligencja, specjalne potrzeby edukacyjne, trudności w nauce, tempo uczenia się, uczenie się, efekt uczenia się, uczeń, kompetencja uczenia się, postępy w nauce
TESE descriptors: social competences, attitude towards school, self-confidence, attitude, intelligence, special educational needs, learning difficulty, learning pace, learning, learning outcome, pupil, learning to learn, study progress
Publikacje:
  • Wojnarska, A. i Wojtasiewicz, A. (1997). Przystosowanie do szkoły uczniów o inteligencji niższej niż przeciętna. Auxilium Sociale = Wsparcie Społeczne, 3/4, 185-194.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"