BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przystosowanie emocjonalne dzieci niesłyszących a kompetencje komunikacyjne
Data: [2008]
Badacz: Michał J. Gacek
Abstrakt:

Przedmiotem badania były przystosowanie emocjonalne i kompetencje komunikacyjne dzieci niesłyszących w wieku 13-15 lat. Wykorzystano Test Barwnych Piramid, Obrazkową Technikę Badania Frustracji Rosenzweiga w wersji dla dzieci i Technikę Opowiadania o Obowiązkach. Badaniem objęto 60 uczniów, w tym 30 uczniów niesłyszących (ubytek słuchu przekraczający 70 dB) i 30 uczniów słyszących. Stosunek dziewcząt i chłopców był równy. Wyniki badania ujawniły istotną różnicę w przystosowaniu emocjonalnym dzieci słyszących i niesłyszących, która wskazywała u tych ostatnich na cechy emocjonalności charakterystyczne dla dzieci młodszych. Podobne różnice ujawniły się w zakresie syndromów normy i braku normy, które wskazywały z kolei u dzieci niesłyszących na trudności ze zrozumieniem i odnalezieniem się w niektórych sytuacjach społecznych. W grupie kryterialnej stwierdzono ponadto wolniejsze wykształcanie się struktury ego.

Autorskie słowa kluczowe: przystosowanie społeczne dzieci, niepełnosprawność słuchowa, przystosowanie emocjonalne, kompetencja komunikacyjna
Author's Keywords: social adaptation, hearing impairment, emotional adjustment, communicative competence
Deskryptory TESE: upośledzenie słuchu, komunikacja niewerbalna, komunikacja werbalna, zachowania społeczne, postawa, dziecko
TESE descriptors: hearing impairment, non-verbal communication, verbal communication, social behaviour, attitude, child
Publikacje:
  • Gacek, M.J. (2008). Przystosowanie emocjonalne dzieci niesłyszących a kompetencje komunikacyjne. Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo, 2(8), 49-66.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"