Tytuł badania: |
Przystosowanie emocjonalne dzieci niesłyszących a kompetencje komunikacyjne |
Data: |
[2008] |
Badacz: |
Michał J. Gacek |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania były przystosowanie emocjonalne i kompetencje komunikacyjne dzieci niesłyszących w wieku 13-15 lat. Wykorzystano Test Barwnych Piramid, Obrazkową Technikę Badania Frustracji Rosenzweiga w wersji dla dzieci i Technikę Opowiadania o Obowiązkach. Badaniem objęto 60 uczniów, w tym 30 uczniów niesłyszących (ubytek słuchu przekraczający 70 dB) i 30 uczniów słyszących. Stosunek dziewcząt i chłopców był równy. Wyniki badania ujawniły istotną różnicę w przystosowaniu emocjonalnym dzieci słyszących i niesłyszących, która wskazywała u tych ostatnich na cechy emocjonalności charakterystyczne dla dzieci młodszych. Podobne różnice ujawniły się w zakresie syndromów normy i braku normy, które wskazywały z kolei u dzieci niesłyszących na trudności ze zrozumieniem i odnalezieniem się w niektórych sytuacjach społecznych. W grupie kryterialnej stwierdzono ponadto wolniejsze wykształcanie się struktury ego. |
Autorskie słowa kluczowe: |
przystosowanie społeczne dzieci, niepełnosprawność słuchowa, przystosowanie emocjonalne, kompetencja komunikacyjna |
Author's Keywords: |
social adaptation, hearing impairment, emotional adjustment, communicative competence |
Deskryptory TESE: |
upośledzenie słuchu, komunikacja niewerbalna, komunikacja werbalna, zachowania społeczne, postawa, dziecko |
TESE descriptors: |
hearing impairment, non-verbal communication, verbal communication, social behaviour, attitude, child |
Publikacje: |
- Gacek, M.J. (2008). Przystosowanie emocjonalne dzieci niesłyszących a kompetencje komunikacyjne. Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo, 2(8), 49-66.
|