BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przystosowanie społeczne dzieci sześcioletnich z rodzin niepełnych
Instytucja:
Data: [2006]
Badacz: Iwona Zwierzchowska
Abstrakt:

Celem badania było określenie stopnia przystosowania do przedszkola dzieci w wieku sześciu lat pochodzących z rodzin niepełnych. Próbę badawczą stanowiło 130 dzieci (w tym 65 z rodzin niepełnych jako grupa eksperymentalna oraz 65 z rodzin pełnych jako grupa porównawcza), które uczęszczały do 12 lubelskich przedszkoli. Analizy przystosowania badanych dokonano za pomocą Kwestionariusza CBI E. Schaefera i M. Aaronson w adaptacji J. Rembowskiego. W wyniku porównania obu grup stwierdzono, że dzieci z rodzin niepełnych uzyskały nieco niższy wynik w zakresie pozytywnych przejawów przystosowania społecznego niż dzieci z rodzin pełnych. Wykazano, że cechami najbardziej różnicującymi badanych z grupy eksperymentalnej i porównawczej były taktowne postępowanie, zawziętość i nadruchliwość (niekorzystne zachowania były bardziej nasilone u badanych z grupy eksperymentalnej). Najmniej różnicującymi okazały się zażenowanie – nieśmiałość oraz odsuwanie się. Analiza wyników pozwoliła stwierdzić, że mimo braku codziennych kontaktów z jednym z rodziców dzieci z rodzin niepełnych nie zamykały się w sobie i dążyły do kontaktu z innymi ludźmi. Różnice zaobserwowano natomiast w zakresie zachowania i nastawienia do obowiązków – większą obowiązkowość przejawiali badani z grupy kontrolnej. Niższy wynik końcowy dzieci z rodzin niepełnych w porównaniu z rówieśnikami z rodzin pełnych dowiódł gorszego przystosowania społecznego do przedszkola. W obu grupach zauważono wyższy poziom przystosowania u dziewczynek, które cechowała większa towarzyskość, otwartość oraz skrupulatność w wypełnianiu obowiązków. Uwagę zwróciły także większa niż chłopców nerwowość oraz zawziętość dziewczynek.

Deskryptory TESE: zachowania, dziecko, niekorzystne położenie, kompetencje społeczne, relacje interpersonalne, postawa, wiek wstępowania do szkoły, rodzina
TESE descriptors: behaviour, child, disadvantaged background, social competences, interpersonal relations, attitude, school starting age, family
Publikacje:
  • Zwierzchowska, I. (2007). Przystosowanie społeczne dzieci sześcioletnich z rodzin niepełnych. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 27, 87-96.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"