BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przystosowanie do przedszkola a przystosowanie do szkoły
Typ badania: podłużne
Data: [2000] – [2002]
Badacz: Anna Kienig
Abstrakt:

Celem badania była ocena przebiegu procesu przystosowania do nowego środowiska we wczesnym dzieciństwie oraz określenie zależności między tym przebiegiem przystosowania do przedszkola a przystosowaniem do szkoły. Badaniem objęto 30 sześciolatków uczęszczających do dwóch klas „zerowych”, objętych rocznym oddziaływaniem wychowawczym w białostockim przedszkolu. Badanie zrealizowano w trzech etapach: 1) ocena przystosowania dzieci w okresie pierwszego kontaktu z przedszkolem; 2) ocena przystosowania dzieci pod koniec pobytu w „zerówce”; 3) ocena przystosowania dzieci do klasy pierwszej szkoły podstawowej pod koniec roku szkolnego. Zastosowano metodę obserwacji oraz Kwestionariusz zachowania się dziecka w przedszkolu i szkole CBI W.S. Schaefera i M. Aaronson w opracowaniu J. Rembowskiego. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w ciągu dwóch lat obserwacji oraz poprzez porównanie wyników trzech pomiarów w zachowaniu dzieci nastąpiły istotne zmiany. Na początkowym etapie wiele dzieci nie wykazywało wystarczającego poziomu przystosowania do przedszkola, ujawniając zaburzenia zachowania, często w zakresie wielu dziedzin rozwoju. 34% badanych dzieci, których poziom przystosowania na początku roku był niski lub bardzo niski, pod koniec roku prezentowało poziom dobry lub bardzo dobry. W przypadku 17% dzieci początkowo nieprzystosowanych stwierdzono natomiast, że zachowania negatywne wobec przedszkola uległy nasileniu. U dzieci niemających trudności w przystosowaniu się częściej stwierdzano zachowania pozytywne niż w drugiej grupie. Z kolei przebieg procesu przystosowania badanych do pierwszej klasy szkoły podstawowej wykazywał tendencję do powtarzania zaburzeń procesu przystosowania do kolejnego środowiska. Wyodrębniono kilkoro dzieci, które przejawiały problemy w zachowaniu przez cały okres badania. W przypadku części dzieci zaburzenia w zachowaniu ustąpiły po rocznym pobycie w grupie przedszkolnej, lecz wróciły w kontakcie z nowym środowiskiem. Potwierdzało to tezę o utrzymywaniu się zaburzeń procesu przystosowania w okresie wczesnego dzieciństwa.

Deskryptory TESE: przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, edukacja przedszkolna, szkoła podstawowa, dziecko, rozwój dziecka, zachowania
TESE descriptors: transition from pre-primary to primary education, pre-primary education, primary school, child, child development, behaviour
Publikacje:
  • Kienig, A. (2002). Przystosowanie do przedszkola a przystosowanie do szkoły. W: A. Karpińska (red.), Kreatorzy edukacyjnego dialogu (s. 356-369). Białystok: Trans Humana.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"