BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ metody Weroniki Sherborne na kształtowanie postaw rodziców dzieci niepełnosprawnych (na przykładzie działalności Poradni Rehabilitacyjnej dla Dzieci i Młodzieży w Elblągu)
Data: listopad 1994 – listopad 1995
Badacz: Grażyna Tarasiewicz
Abstrakt:

Celem badania było określenie wpływu metody Weroniki Sherborne na kształtowanie postaw rodziców dzieci niepełnosprawnych. Metoda opiera się na systemie ćwiczeń polegających na tzw. baraszkowaniu dzieci i rodziców. Wszystkie ćwiczenia były wykonywane wspólnie albo na przemian, zawsze angażowały kontakt dotykowy. W grupie terapeutycznej znalazło się 25 rodziców i 19 dzieci. 63% dzieci było w wieku wczesnoprzedszkolnym, 5,2% w wieku niemowlęcym. 52,6% dzieci pochodziło z obszaru wiejskiego. Do określenia typów postawy rodzicielskiej wykorzystano Kwestionariusz dla Rodziców, opracowany przez M. Ziemską. Posłużono się również Skalą Obserwacji Zachowania (ocena zachowania dzieci uczestniczących w zajęciach) i Kwestionariuszem dla Rodziców M. Bogdanowicz (opinie o skuteczności metody). W przypadku rodziców zaobserwowano różnice istotne statystycznie w skalach: zdolność do relaksu, stosunek do grupy, postawa twórcza, nastrój, ekspresja emocji, aktywność fizyczna i sprawność motoryczna oraz zdolność do nawiązywania kontaktu. Okazało się, że po terapii rodzice stali się kreatywniejsi, bardziej sprawni i aktywni, łatwiej nawiązywali kontakty społeczne, poprawił się również ich ogólny nastrój. W przypadku dzieci z kolei różnice istotne statystycznie wystąpiły w taki skalach jak: zdolność do nawiązywania kontaktu z obcą osobą, zdolność do koncentracji uwagi, reakcja na stres, trudne ćwiczenia, postawa twórcza, kreatywność, ekspresja emocji, zdolność do relaksu, nastrój, stosunek do zajęć, stosunek do grupy i zabaw grupowych. Okazało się także, że u dzieci znacznie obniżył się poziom lęku. Zmniejszył się odsetek rodziców osiągających wysokie wyniki na skali bezradności. Dzięki ćwiczeniom dzieci miały okazję do wyrażania różnych pozytywnych uczuć: radości z wykonywanych zadań, zadowolenia i odprężenia. Nie odnotowano poprawy istotnej statystycznie w zakresie stosunku emocjonalnego rodziców do dzieci. Wszyscy badani rodzice zauważyli, że ich dzieci – po rocznej terapii – lepiej się komunikują, są bardziej uspołecznione i pozostają w lepszym nastroju. Sami rodzice z kolei podkreślali, że otrzymywali dużo wsparcia od grupy terapeutycznej i uczyli się roli rodzica dziecka niepełnosprawnego. Stwierdzono ponadto, że zmiany u rodziców były dynamiczniejsze niż u dzieci.

Deskryptory TESE: niepełnosprawność intelektualna, resocjalizacja, socjalizacja, upośledzenie, upośledzenie fizyczne, relacja rodzice – dziecko, kreatywność, kompetencje społeczne
TESE descriptors: intellectual disability, correctional education, socialisation, disability, physical disability, parent-child relation, creativity, social competences
Publikacje:
  • Tarasiewicz, G. (1997). Wpływ metody Weroniki Sherborne na kształtowanie postaw rodziców dzieci niepełnosprawnych (na przykładzie działalności Poradni Rehabilitacyjnej dla Dzieci i Młodzieży w Elblągu). Szkoła Specjalna, 3, 168-173.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"