BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne na rozwój społeczny dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym
Data: [2009]
Badacz: Marta Matasek
Abstrakt:

W badaniu sformułowano następujące problemy badawcze: Jak uczestnictwo w zajęciach prowadzonych Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne wpływa na kontakty społeczne dziecka z kolegami i koleżankami z grupy rówieśniczej (przedszkolnej)? Jak uczestnictwo w sesjach ruchowych prowadzonych Metodą Ruchu Rozwijającego wpływa na stosunek dziecka do grupy rówieśniczej? Przed przystąpieniem do analizy danych sformułowano hipotezę o pozytywnym wpływie powyższej metody w obu sytuacjach (założono m.in. wzrost częstości występowania koleżeńskości, opiekuńczości czy troskliwości). Obserwacją objęto siedmioosobową grupę dzieci uczęszczających do Przedszkola dla Dzieci Niesłyszących w Instytucie Głuchoniemych w Warszawie. W trakcie badania przeprowadzono także wywiady z rodzicami dzieci oraz nauczycielką wychowania przedszkolnego. W wyniku przeprowadzonego eksperymentu pedagogicznego stwierdzono prawidłowość hipotez o poprawie kontaktów społecznych badanych dzieci. Wykazano wzrost częstości występowania takich zachowań jak: chęć niesienia pomocy koledze/koleżance, opiekuńczość w stosunku do kolegi/koleżanki oraz chęć dzielenia się zabawkami z kolegą/koleżanką. Ponadto odnotowano spadek częstości występowania zachowań niepożądanych, tzn. okazywania niechęci w stosunku do kolegi/koleżanki, egoizmu oraz agresji wobec kolegi/koleżanki. Uzyskany materiał pozwolił stwierdzić także zwiększenie zainteresowania dzieci wspólnymi zabawami i zajęciami. Najwięcej zmian w zachowaniu odnotowano w grupie dzieci z przedziału wiekowego od czterech do pięciu lat. Nie stwierdzono istotnych związków między zachowaniem badanych a ich wadą słuchu czy wadą słuchu ich rodziców (podobnie nieistotnym czynnikiem okazało się wykształcenie matek i ojców).

Deskryptory TESE: upośledzenie słuchu, metoda aktywizująca, wychowanie dziecka, edukacja przedszkolna, dziecko, rozwój dziecka, zachowania społeczne, relacje interpersonalne, kompetencje społeczne
TESE descriptors: hearing impairment, activity method, child rearing, pre-primary education, child, child development, social behaviour, interpersonal relations, social competences
Publikacje:
  • Matasek, M. (2010). Wpływ metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne na rozwój społeczny dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym. Szkoła Specjalna, 2, 132-138.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"