BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ Metody Dobrego Startu na rozwój psychomotoryczny dzieci w wieku przedszkolnym
Typ badania: podłużne
Instytucja:
Data: 2004
Badacz: Edyta Sinacka
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w ramach pracy magisterskiej napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Marty Bogdanowicz na Uniwersytecie Gdańskim. Miało charakter podłużny, a jego celem było sprawdzenie wpływu długofalowych oddziaływań Metody Dobrego Startu na poziom rozwoju funkcji językowych, wzrokowych i słuchowych oraz integracji percepcyjno-motorycznej, lateralizacji, orientacji w przestrzeni i schemacie ciała u dzieci w wieku przedszkolnym. Sprawdzono również poziom umiejętności czytania i pisania. Badaniem objęto 38 dzieci sześcioletnich, uczęszczających do klasy „zerowej” dwóch gdańskich przedszkoli, z czego 20 dzieci znalazło się w grupie eksperymentalnej, realizującej (oprócz zwykłego programu dydaktyczno-wychowawczego) program zajęć prowadzonych Metodą Dobrego Startu, natomiast 18 dzieci znalazło się w grupie kontrolnej, realizującej zwykły program dydaktyczny. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić stymulujący wpływ Metody Dobrego Startu na rozwój psychomotoryczny dzieci – badani z grupy eksperymentalnej, których objęto czteroletnim programem ćwiczeń prowadzonych metodą MDS, prezentowali wyższy poziom integracji percepcyjno-motorycznej niż dzieci z grupy kontrolnej. MDS pozytywnie wpłynęła również na kompetencje fonologiczne, orientację w schemacie własnego ciała i w przestrzeni, uczenie się liter, opanowanie techniki czytania i rozumienie czytanego tekstu.

Deskryptory TESE: rozwój dziecka, rozwój motoryczny, rozwój poznawczy, metoda aktywizująca, metodyka, dydaktyka
TESE descriptors: child development, motor development, cognitive development, activity method, learning theory, didactics
Publikacje:
  • Sinacka, E. (2010). Wpływ Metody Dobrego Startu na rozwój psychomotoryczny dzieci w wieku przedszkolnym. Dysleksja, 3(8), 22-25.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"