Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w ramach pracy magisterskiej napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Marty Bogdanowicz na Uniwersytecie Gdańskim. Miało charakter podłużny, a jego celem było sprawdzenie wpływu długofalowych oddziaływań Metody Dobrego Startu na poziom rozwoju funkcji językowych, wzrokowych i słuchowych oraz integracji percepcyjno-motorycznej, lateralizacji, orientacji w przestrzeni i schemacie ciała u dzieci w wieku przedszkolnym. Sprawdzono również poziom umiejętności czytania i pisania. Badaniem objęto 38 dzieci sześcioletnich, uczęszczających do klasy „zerowej” dwóch gdańskich przedszkoli, z czego 20 dzieci znalazło się w grupie eksperymentalnej, realizującej (oprócz zwykłego programu dydaktyczno-wychowawczego) program zajęć prowadzonych Metodą Dobrego Startu, natomiast 18 dzieci znalazło się w grupie kontrolnej, realizującej zwykły program dydaktyczny. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić stymulujący wpływ Metody Dobrego Startu na rozwój psychomotoryczny dzieci – badani z grupy eksperymentalnej, których objęto czteroletnim programem ćwiczeń prowadzonych metodą MDS, prezentowali wyższy poziom integracji percepcyjno-motorycznej niż dzieci z grupy kontrolnej. MDS pozytywnie wpłynęła również na kompetencje fonologiczne, orientację w schemacie własnego ciała i w przestrzeni, uczenie się liter, opanowanie techniki czytania i rozumienie czytanego tekstu. |