BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ metody cyfrowo-literowej na rozwijanie podstawowych zdolności i umiejętności muzycznych uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym
Typ badania: ewaluacyjne
Data: 1 października 1988 – 20 kwietnia 1989
Badacz: Teresa Mazur
Abstrakt:

Przedmiotem badań był wpływ stosowania metody cyfrowo-literowej na rozwój elementarnych zdolności muzycznych u dzieci lekko upośledzonych umysłowo. Metoda cyfrowo-literowa, służąca do nauczania gry na instrumentach, opracowana przez nauczyciela Szkoły Specjalnej nr 46 w Krakowie Tadeusza Wolaka, jest oparta na prostym zapisie beznutowym, nie wymaga znajomości teorii muzyki, ułatwia uczniom grę na instrumentach. Postawiono następujące pytania badawcze: W jakim stopniu metoda cyfrowo-literowa wpływa na organizację procesu dydaktyczno-wychowawczego? Czy zapis cyfrowo-literowy jest możliwy do zrozumienia i praktycznego opanowania przez uczniów szkoły specjalnej? Czy stosowanie metody cyfrowo-literowej ma wpływ na rozwój elementarnych zdolności muzycznych uczniów, szczególnie słuchu muzycznego i poczucia rytmu? Jaki jest poziom umiejętności instrumentalnych uczniów w zakresie gry na dzwonkach i flecie prostym? Czy stopień upośledzenia umysłowego, zaburzeń neuromotorycznych i percepcyjnych ma wpływ na poziom elementarnych zdolności muzycznych – słuchu muzycznego i poczucia rytmu? Czy i w jakim stopniu metoda cyfrowo-literowa pełni funkcję terapeutyczną? Jaką rolę odgrywają doświadczenie, umiejętności pedagogiczne nauczyciela? Jaką rolę w procesie dydaktyczno-wychowawczym odgrywa wyposażenie pracowni muzycznej? Badaniami objęto 33 uczniów (osiem dziewcząt i 25 chłopców) dwóch klas czwartych Szkoły Specjalnej nr 46 w Krakowie. Zastosowano następujące metody i narzędzia badawcze: obserwację pedagogiczną i arkusz obserwacji ucznia, wywiad i kwestionariusz wywiadu, Test krótkich prób zdolności muzycznych J. Hobulewicza i Z. Janczewskiego oraz arkusz odpowiedzi ucznia, analizę dokumentów i karty uczniów. Wykorzystano technikę nagrań magnetofonowych. Na podstawie wyników początkowych (październik 1988) i końcowych (marzec 1989) testu H-J stwierdzono niewielki przyrost poziomu podstawowych zdolności muzycznych badanych uczniów. Przeciętny poziom uzdolnień wzrósł jednak o 6%, pojawił się również poziom dobry – u 6,1% badanych. Stwierdzono także wzrost umiejętności instrumentalnych i wokalnych. Poziom umiejętności percepcyjnych uczniów był zgodny z przewidywaniami programu. Potwierdzono przypuszczenie o znaczeniu terapeutycznym metody cyfrowo-literowej i stwierdzono, że uzyskane rezultaty pozwalają na upowszechnienie tej metody w środowisku nauczycieli szkół specjalnych.

Deskryptory TESE: metoda nauczania, szkoła specjalna, edukacja muzyczna, upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna
TESE descriptors: teaching method, special school, music education, disability, intellectual disability
Publikacje:
  • Mazur, T. (1992). Wpływ metody cyfrowo-literowej na rozwijanie podstawowych zdolności i umiejętności muzycznych uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym. Wychowanie Muzyczne w Szkole, 2, 67-72.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"