Abstrakt: |
Celem badania było rozstrzygnięcie, czy w nauczaniu środowiska społeczno-przyrodniczego metody badawcze i obserwacyjne są bardziej efektywne od innych metod nauczania. Badaniem objęto dziewięć szkół w województwie kieleckim (86 uczniów) – sześć szkół eksperymentalnych (54 uczniów) i trzy szkoły kontrolne (32 uczniów). Nauczyciele szkół eksperymentalnych otrzymali 10 konspektów lekcyjnych, uwzględniających metody badawcze i obserwacyjne. Uczniów przebadano dwukrotnie testem zawierającym 17 zadań – najpierw zaraz po realizacji wybranego do badania zakresu treści, następnie zaś po trzech miesiącach, by sprawdzić trwałość wiedzy. Wyniki badań dowiodły, że uczniowie klas eksperymentalnych lepiej opanowali wiedzę i umiejętności niż uczniowie z klas kontrolnych. Ich wyniki z testu były wyższe o 13,96% w pierwszym teście i o 18,18% po trzech miesiącach. Wszyscy badani uczniowie uzyskali ponad 50% poprawnych odpowiedzi, jednak po trzech miesiącach jedynie uczniowie klas eksperymentalnych uzyskali powyżej 50%. Dzięki upodobnieniu lekcji do procesu badawczego – przez wprowadzenie elementu obserwacji i praktycznego działania – uczniowie aktywnie uczestniczyli w zdobywaniu wiedzy, zapamiętywali informacje lepiej i na dłużej niż w przypadku innych metod nauczania.
|