BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ metod badawczych i obserwacyjnych na efekty nauki o środowisku społeczno-przyrodniczym
Instytucja:
Data: 1990 – 1991
Badacz: Barbara Tyczyńska
Abstrakt:

Celem badania było rozstrzygnięcie, czy w nauczaniu środowiska społeczno-przyrodniczego metody badawcze i obserwacyjne są bardziej efektywne od innych metod nauczania. Badaniem objęto dziewięć szkół w województwie kieleckim (86 uczniów) – sześć szkół eksperymentalnych (54 uczniów) i trzy szkoły kontrolne (32 uczniów). Nauczyciele szkół eksperymentalnych otrzymali 10 konspektów lekcyjnych, uwzględniających metody badawcze i obserwacyjne. Uczniów przebadano dwukrotnie testem zawierającym 17 zadań – najpierw zaraz po realizacji wybranego do badania zakresu treści, następnie zaś po trzech miesiącach, by sprawdzić trwałość wiedzy. Wyniki badań dowiodły, że uczniowie klas eksperymentalnych lepiej opanowali wiedzę i umiejętności niż uczniowie z klas kontrolnych. Ich wyniki z testu były wyższe o 13,96% w pierwszym teście i o 18,18% po trzech miesiącach. Wszyscy badani uczniowie uzyskali ponad 50% poprawnych odpowiedzi, jednak po trzech miesiącach jedynie uczniowie klas eksperymentalnych uzyskali powyżej 50%. Dzięki upodobnieniu lekcji do procesu badawczego – przez wprowadzenie elementu obserwacji i praktycznego działania – uczniowie aktywnie uczestniczyli w zdobywaniu wiedzy, zapamiętywali informacje lepiej i na dłużej niż w przypadku innych metod nauczania.
 

Deskryptory TESE: metodyka, metoda aktywizująca, metoda nauczania, ochrona środowiska, środowisko społeczno-kulturowe
TESE descriptors: learning theory, activity method, teaching method, environmental protection, socio-cultural environment
Publikacje:
  • Tyczyńska, B. (1992). Wpływ metod badawczych i obserwacyjnych na efekty nauki o środowisku społeczno-przyrodniczym. Biologia w Szkole, 3, 149-153.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"