BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ literatury na rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych
Instytucja:
Data: kwiecień 2009
Badacz: Joanna Juszczyk-Rygałło
Abstrakt:

Badano trafność następującej hipotezy: literatura dla dzieci wpływa na rozwijanie twórczej aktywności uczniów w wieku wczesnoszkolnym. Do zebrania materiału badawczego zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, a w jej ramach technikę ankiety i wywiadu. W badaniu uczestniczyło 62 nauczycieli i 104 uczniów. Do elementów klasy aktywizujących uczniów nauczyciele zaliczyli: kącik eksperymentalny (wszyscy respondenci), dużą przestrzeń (wszyscy), biblioteczkę z książkami i czasopismami (58), rekwizyty (46) oraz ilustracje i obrazki (44). Blisko połowa uczniów najchętniej czytała baśnie oraz utwory wierszowane. 40,4% wskazało utwory humorystyczne, 82,7% przygodowe, tyle samo przyrodnicze. Najmniejszą popularnością cieszyły się komiksy, wskazane przez 22 osoby, oraz utwory fantastyczne, wymienione przez 13 uczniów. Za najbardziej aktywizujące formy przekazu wszyscy uczniowie uznali inscenizacje teatralne. Popularnością cieszyły się ponadto audycje radiowe, samodzielne czytanie utworu, obejrzenie utworu w postaci filmu oraz formy słowno-muzyczne. Wszyscy nauczyciele twierdzili, że ilustracje pobudzają zainteresowanie uczniów treścią utworu. 83,9% wskazało także na funkcję rozbudzania wyobraźni, 93,5% na ich rolę jako ćwiczeń twórczych, 90,3% na poszerzanie wiedzy, a 77,4% na rozwijanie spostrzegawczości. 96,8% uczniów pisało baśnie, 93,5% miało za sobą pierwsze próby poetyckie, 87,1% pisało opowiadania, a tylko 3,2% opracowywało komiksy. 93,5% tworzyło swoje prace na temat rodziny, a 90,3% na temat zwierząt.

Deskryptory TESE: wyposażenie, kreatywność, literatura, literatura dla dzieci i młodzieży, czytanie, kultura, rozwój poznawczy
TESE descriptors: equipment, creativity, literature, children's and youth literature, reading, culture, cognitive development
Publikacje:
  • Juszczyk-Rygałło, J. (2010). Wpływ literatury na rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych. W: I. Adamek, M. Grochowalska i E. Żmijewska (red.), Relacje i konteksty (w) edukacji elementarnej (s. 243-252). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"