Abstrakt: |
Badano trafność następującej hipotezy: literatura dla dzieci wpływa na rozwijanie twórczej aktywności uczniów w wieku wczesnoszkolnym. Do zebrania materiału badawczego zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, a w jej ramach technikę ankiety i wywiadu. W badaniu uczestniczyło 62 nauczycieli i 104 uczniów. Do elementów klasy aktywizujących uczniów nauczyciele zaliczyli: kącik eksperymentalny (wszyscy respondenci), dużą przestrzeń (wszyscy), biblioteczkę z książkami i czasopismami (58), rekwizyty (46) oraz ilustracje i obrazki (44). Blisko połowa uczniów najchętniej czytała baśnie oraz utwory wierszowane. 40,4% wskazało utwory humorystyczne, 82,7% przygodowe, tyle samo przyrodnicze. Najmniejszą popularnością cieszyły się komiksy, wskazane przez 22 osoby, oraz utwory fantastyczne, wymienione przez 13 uczniów. Za najbardziej aktywizujące formy przekazu wszyscy uczniowie uznali inscenizacje teatralne. Popularnością cieszyły się ponadto audycje radiowe, samodzielne czytanie utworu, obejrzenie utworu w postaci filmu oraz formy słowno-muzyczne. Wszyscy nauczyciele twierdzili, że ilustracje pobudzają zainteresowanie uczniów treścią utworu. 83,9% wskazało także na funkcję rozbudzania wyobraźni, 93,5% na ich rolę jako ćwiczeń twórczych, 90,3% na poszerzanie wiedzy, a 77,4% na rozwijanie spostrzegawczości. 96,8% uczniów pisało baśnie, 93,5% miało za sobą pierwsze próby poetyckie, 87,1% pisało opowiadania, a tylko 3,2% opracowywało komiksy. 93,5% tworzyło swoje prace na temat rodziny, a 90,3% na temat zwierząt. |