BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ monitoringu wizyjnego na bezpieczeństwo w szkole na przykładzie gimnazjum w Katowicach
Instytucja:
Data: [2006]
Badacz: Jolanta Ignac-Nowicka, Rafał Konieczny
Abstrakt:

Celem badania była analiza bezpieczeństwa uczniów w jednym z gimnazjów w Katowicach. Badanie dotyczyło skuteczności monitoringu wizyjnego. Zanalizowano także strukturę systemu zastosowanych kamer oraz skuteczność całego systemu bezpieczeństwa w badanej placówce oświatowej. W badaniu posłużono się techniką ankiety. W badaniu wzięło udział 34 nauczycieli, 211 uczniów oraz 100 rodziców. Ankieta dla uczniów zweryfikowała następujące kwestie: poczucie bezpieczeństwa uczniów w szkole, sposób ich zachowania przy świadomości zainstalowanej sieci kamer (było ich wewnątrz budynku 14) oraz wpływ monitoringu na stopień zniszczeń i dewastacji w szkole. Badanie dowiodło, że najbezpieczniej na terenie szkoły czują się uczniowie ostatnich klas gimnazjum (65%). Najniższy poziom zanotowano wśród uczniów pierwszych klas (64% nie czuje się bezpiecznie w szkole). Ankietowani rodzice byli pytani m.in. o zaobserwowane przez nich zagrożenia w szkole, natomiast nauczyciele o problemy wychowawcze czy zachowanie pracowników szkoły. Analiza wyników badania pokazała, że 70% rodziców twierdzi, że ich dziecko jest bezpieczne w szkole (co czwarty respondent wstrzymał się od głosu). Według rodziców monitoring wizyjny wpływa na takie obszary działalności szkoły jak: kontrola osób z zewnątrz (prawie 80%), dyscyplinowanie uczniów (ponad 60%), jakość pracy nauczycieli i pozostałych pracowników (po 8%). Analiza nauczycielskich odpowiedzi pokazała zjawiska, na które ma wpływ monitoring wizyjny. Są to: dewastacje, agresja, kradzieże, palenie, wyłudzanie, zastraszanie.

Deskryptory TESE: bezpieczeństwo, szkoła, gimnazjum, ankieta, uczeń, rodzice, nauczyciel
TESE descriptors: safety, school, lower secondary, questionnaire, pupil, parents, teacher
Publikacje:
  • Ignac-Nowicka, J. i Konieczny, R. (2007). Wpływ monitoringu wizyjnego na bezpieczeństwo w szkole na przykładzie gimnazjum w Katowicach. Bezpieczeństwo Pracy: Nauka i Praktyka, 7-8, 34-38.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"