Abstrakt: |
Celem badania była analiza bezpieczeństwa uczniów w jednym z gimnazjów w Katowicach. Badanie dotyczyło skuteczności monitoringu wizyjnego. Zanalizowano także strukturę systemu zastosowanych kamer oraz skuteczność całego systemu bezpieczeństwa w badanej placówce oświatowej. W badaniu posłużono się techniką ankiety. W badaniu wzięło udział 34 nauczycieli, 211 uczniów oraz 100 rodziców. Ankieta dla uczniów zweryfikowała następujące kwestie: poczucie bezpieczeństwa uczniów w szkole, sposób ich zachowania przy świadomości zainstalowanej sieci kamer (było ich wewnątrz budynku 14) oraz wpływ monitoringu na stopień zniszczeń i dewastacji w szkole. Badanie dowiodło, że najbezpieczniej na terenie szkoły czują się uczniowie ostatnich klas gimnazjum (65%). Najniższy poziom zanotowano wśród uczniów pierwszych klas (64% nie czuje się bezpiecznie w szkole). Ankietowani rodzice byli pytani m.in. o zaobserwowane przez nich zagrożenia w szkole, natomiast nauczyciele o problemy wychowawcze czy zachowanie pracowników szkoły. Analiza wyników badania pokazała, że 70% rodziców twierdzi, że ich dziecko jest bezpieczne w szkole (co czwarty respondent wstrzymał się od głosu). Według rodziców monitoring wizyjny wpływa na takie obszary działalności szkoły jak: kontrola osób z zewnątrz (prawie 80%), dyscyplinowanie uczniów (ponad 60%), jakość pracy nauczycieli i pozostałych pracowników (po 8%). Analiza nauczycielskich odpowiedzi pokazała zjawiska, na które ma wpływ monitoring wizyjny. Są to: dewastacje, agresja, kradzieże, palenie, wyłudzanie, zastraszanie. |