BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Obóz terapeutyczny formą zintensyfikowanych oddziaływań profilaktycznych
Data: luty 1996
Badacz: Krzysztof Zajączkowski
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu samoakceptacji wśród dzieci uczestniczących w obozie terapeutycznym. W badaniu wzięło udział 30 osób uczęszczających do klas VI–VIII szkoły podstawowej (dwie grupy). W piętnastoosobowej grupie zasadniczej znaleźli się uczniowie z dwutygodniowego obozu terapeutycznego. U dzieci i młodzieży z grupy kontrolnej nie stwierdzono zaburzeń w zachowaniu. Do zebrania materiału posłużono się: kwestionariuszem do badania poczucia kontroli Delta (R.Ł. Drwal) oraz Inwentarzem Samowiedzy (R.Ł. Drwal, R. Wiechnik). 80% uczniów z grupy zasadniczej charakteryzowało się zewnętrznym poczuciem kontroli – respondenci uważali, że mają niewielki wpływ na swoje działania. 10 dzieci z grupy kontrolnej miało poczucie wewnętrznej kontroli. Badani z obu grup przejawiali podobną skłonność do prezentowania własnej osoby w lepszym świetle niż w rzeczywistości. Uczniowie z grupy zasadniczej wykazywali silniejszą tendencję do prezentowania siebie w negatywnym świetle. Respondenci z grupy zasadniczej uważali, że największą wartość mają takie cechy jak: inteligencja, mądrość, dobra pamięć, szybkość myślenia, śmiałość i towarzyskość. Najmniej ważne w ich opinii były takie cechy jak: pracowitość, zainteresowania, czułość i atrakcyjność. Zdaniem osób z grupy kontrolnej najważniejsze były takie cechy jak: pracowitość, życzliwość, uczciwość, inteligencja i atrakcyjność, a najmniej ważne: śmiałość, wesołość i szybkość myślenia. Respondenci z grupy terapeutycznej charakteryzowali się bardzo niskim poziomem samoakceptacji. Stwierdzono różnice istotne statystycznie między obiema grupami w zakresie: samooceny globalnej, samooceny w zakresie cech intelektu, samooceny w zakresie cech pozostałych, samooceny w zakresie cech najważniejszych, samooceny w zakresie cech najmniej ważnych. Po dwutygodniowym obozie terapeutycznym pięć osób z grupy zasadniczej prezentowało wewnętrzne poczucie kontroli. Stwierdzono także u osób z grupy terapeutycznej wzrost samokontroli i skłonności do realizmu w podejmowanych działaniach. U osób z grupy kontrolnej zaobserwowano stabilność w osiąganych wynikach.

Deskryptory TESE: zachowania społeczne, samoocena, indywidualizm, inteligencja, socjalizacja, resocjalizacja, terapia
TESE descriptors: social behaviour, self-evaluation, individualism, intelligence, socialisation, correctional education, therapy
Publikacje:
  • Zajączkowski, K. (1997). Obóz terapeutyczny formą zintensyfikowanych oddziaływań profilaktycznych. Szkoła Specjalna, 3, 135-141.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"