BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Objawy lęku u młodzieży dorastającej oraz formy samopomocy, pomocy psychologicznej i społecznej
Instytucja:
Data: [1997]
Badacz: Joanna Różańska-Kowal
Abstrakt:

Przedmiotem badania były objawy lęku u młodzieży. Próbowano określić psychospołeczne źródła lęku i sposoby obrony przed nim. W badaniu uczestniczyło 55 uczniów klas drugich Liceum Ogólnokształcącego w Siemianowicach Śląskich. Do zebrania materiału wykorzystano Kwestionariusz Spielbergera (lęk-cecha, lęk-stan) oraz autorską ankietę do badania lęku w różnych sytuacjach społecznych. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że 32 osoby (58%) w sytuacjach lękowych odczuwały ból żołądka, 25 respondentów miało trudności w zasypianiu. 33% skarżyło się na niespokojny sen, 31% drżały ręce, 19% kołatało serce. Jedna osoba miała nudności i wymioty, a trzy – biegunkę. 76% ankietowanych odczuwało lęk podczas nawiązywania nowych znajomości, 63% podczas odpowiedzi przy tablicy, 55% podczas wizyty u dentysty, 53% kiedy zabierali głos podczas spotkań towarzyskich. 30% badanych było onieśmielonych w obecności nauczyciela i podczas traumatycznych wydarzeń życiowych. Spośród podmiotowych źródeł lęku do najczęściej odczuwanych przez młodzież należały: niepewność co do własnego wyglądu (68%), krytyczna ocena poziomu wiedzy (62%), nadwrażliwość na krytykę (55%). 16 uważało, że ich matki są nadpobudliwe emocjonalnie i charakteryzują się małą odpornością na stres; podobne objawy dostrzegało u obojga rodziców pięciu respondentów. 28 uczniów twierdziło, że są nadmiernie chronieni przez rodziców. W sytuacjach lękowych młodzież najczęściej słuchała muzyki (35% wskazań), rozmawiała z przyjaciółmi (24%), oglądała telewizję (24%) albo wychodziła ze znajomymi. Tylko jedna osoba starała się spokojnie oddychać, jedna też rozmawiała z rodziną. Prawie 10 osób wybierało niekonstruktywne formy kompensacji – objadanie się albo spożywanie słodyczy.

Deskryptory TESE: niekorzystne położenie, terapia, osobowość, zachowania społeczne, kompetencje społeczne, postawa, postawa wobec szkoły, młodzież
TESE descriptors: disadvantaged background, therapy, personality, social behaviour, social competences, attitude, attitude towards school, youth
Publikacje:
  • Różańska-Kowal, J. (1998). Objawy lęku u młodzieży dorastającej oraz formy samopomocy, pomocy psychologicznej i społecznej. Auxilium Sociale = Wsparcie Społeczne, 2, 112-117.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"