BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Objawy dysleksji u osób dorosłych – wyniki badań pilotażowych
Instytucja:
Data: [2002]
Badacz: Anna Brzezińska, Dorota Rospierska, Arleta Zyśko
Abstrakt:

Badania pilotażowe zostały przeprowadzone z użyciem Kwestionariusza Objawów Dysleksji Dorosłych – KODD-R (w rezultacie wyniki obliczono na podstawie 76 kwestionariuszy; badanie właściwe przeprowadzono na 86 dorosłych osobach: 36 kobietach i 50 mężczyznach). Narzędzie składało się z ośmiu kategorii przejawów dysleksji (zaburzenia artykulacji i ekspresji mowy, zaburzenia rozumienia mowy, zaburzenia motoryczne, lateralizacji, umiejętności arytmetycznych, pamięci słuchowej, trudności ortograficzne oraz specyficzne zaburzenia czytania). Zastosowano także metodę analizy skupień dla k-średnich. Głównymi trudnościami, z jakimi zmagały się osoby z ryzykiem dysleksji, były zaburzenia czytania i ekspresji mowy. Stwierdzono także, że im niższe wykształcenie, tym większe prawdopodobieństwo występowania ryzyka dysleksji (zwłaszcza w obszarach: ortograficznym, ekspresji mowy, czytania, pamięci słuchowej). Badania obejmowały mieszkańców wsi i miast. Dane z metryczki dotyczące wykształcenia zawodowego wskazały na takie kategorie jak: wykształcenie niepełne podstawowe (7 osób), podstawowe (4 osoby), zawodowe (6 osób), niepełne średnie (1 osoba), matura (26 osób), niepełne wyższe (10 osób), wyższe (32 osoby).

Deskryptory TESE: specjalne potrzeby edukacyjne, umiejętność czytania, zaburzenia rozwoju języka, ortografia, umiejętności pisania, pisanie, czytanie
TESE descriptors: special educational needs, , language impairment, spelling, written skills, writing, reading
Publikacje:
  • Brzezińska, A., Rospierska, D. i Zysko, A. (2003). Objawy dysleksji u osób dorosłych – wyniki badań pilotażowych. Forum Oświatowe, 2, 69-86.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"