Abstrakt: |
Badania pilotażowe zostały przeprowadzone z użyciem Kwestionariusza Objawów Dysleksji Dorosłych – KODD-R (w rezultacie wyniki obliczono na podstawie 76 kwestionariuszy; badanie właściwe przeprowadzono na 86 dorosłych osobach: 36 kobietach i 50 mężczyznach). Narzędzie składało się z ośmiu kategorii przejawów dysleksji (zaburzenia artykulacji i ekspresji mowy, zaburzenia rozumienia mowy, zaburzenia motoryczne, lateralizacji, umiejętności arytmetycznych, pamięci słuchowej, trudności ortograficzne oraz specyficzne zaburzenia czytania). Zastosowano także metodę analizy skupień dla k-średnich. Głównymi trudnościami, z jakimi zmagały się osoby z ryzykiem dysleksji, były zaburzenia czytania i ekspresji mowy. Stwierdzono także, że im niższe wykształcenie, tym większe prawdopodobieństwo występowania ryzyka dysleksji (zwłaszcza w obszarach: ortograficznym, ekspresji mowy, czytania, pamięci słuchowej). Badania obejmowały mieszkańców wsi i miast. Dane z metryczki dotyczące wykształcenia zawodowego wskazały na takie kategorie jak: wykształcenie niepełne podstawowe (7 osób), podstawowe (4 osoby), zawodowe (6 osób), niepełne średnie (1 osoba), matura (26 osób), niepełne wyższe (10 osób), wyższe (32 osoby). |