Abstrakt: |
Celem badania było określenie wpływu komputerowych programów edukacyjnych i specjalistycznych (TIK) na efektywność terapii dzieci z dysleksją. W badaniu uczestniczyło 15 dzieci i ich rodziców oraz 30 terapeutów. Wyróżniono następujące zmienne niezależne: wiek dziecka, zaangażowanie rodziców, cechy i funkcje programów komputerowych, metody terapii, znajomość specjalistycznego i edukacyjnego oprogramowania wśród terapeutów, poziom atrakcyjności i różnorodności środków dydaktycznych, kwalifikacje zawodowe terapeutów. Posłużono się wywiadem i rozmową, także kwestionariuszem ankiety i pedagogiczną analizą dokumentów. Wywiady jawne przeprowadzono z uczniami, ich rodzicami, nauczycielami i terapeutami. Ankiety wypełnili rodzice, nauczyciele i terapeuci. Wyniki badania pokazały, że zastosowanie komputerowych programów dydaktycznych w znacznym stopniu podnosi efektywność terapii dzieci z dysleksją, zwłaszcza w zakresie: wczesnego i szybkiego diagnozowania; wzbogacenia środków poglądowych; stworzenia warunków do samodzielnej terapii (możliwość dostosowania tempa pracy do indywidualnych wymagań ucznia, samosterowanie procesu uczenia się); silnego zaangażowania dziecka w terapię – poprzez zainteresowanie programem; rozwijania wyobraźni dziecka, rozbudzenia aktywności i samodzielnego myślenia; możliwości połączenia techniki komputerowej z technikami klasycznymi; usprawniania zaburzonych procesów psychomotorycznych. Okazało się, że pracownicy badanych placówek w większości podjęli się dokształcania albo samokształcenia w zakresie informatyki szkolnej, kiedy tylko ich poradnie wyposażono w komputery. Według terapeutów i uczniów praca z komputerem umożliwia łatwiejsze i dokładniejsze zrozumienie wprowadzanych pojęć, łagodzi napięcie i nadpobudliwość dysleksyjnych dzieci, przez co terapia jest dużo efektywniejsza. Po zastosowanej terapii dzieci dyslektyczne poprawiły tempo czytania i jego płynność, w mniejszym stopniu – czytanie tekstów ze zrozumieniem. Respondenci popełniali mniej błędów ortograficznych i interpunkcyjnych w przepisywanych tekstach, choć charakter pisma pozostawał niekształtny. Dzieci zaczęły uzyskiwać znacznie lepsze oceny z matematyki. |