Tytuł badania: |
Komputer – przyjaciel czy zdrajca? (W świetle sprawności czytania) |
Instytucja: |
|
Data: |
2004 |
Badacz: |
Liliana Piasecka |
Abstrakt: |
Celem badania było pozyskanie informacji dotyczących m.in. funkcji komputera w życiu badanych (TIK). Badaniem objęto uczniów trzeciej klasy gimnazjum. Łącznie wzięło w nim udział 315 osób z ośmiu publicznych gimnazjów z Opola (152 dziewczętta, 163 chłopców). W badaniu wykorzystano kwestionariusz złożony z 52 pytań. Zadaniem uczniów było także wykonanie dwóch testów czytania zarówno w języku ojczystym, jak i w języku obcym, po angielsku. Wszelkie dane z przeprowadzonego badania poddano obliczeniom statystycznym w programie STATISTICA (określenie częstości, analiza wariancji). Analiza ilościowa danych wskazała m.in., że badani gimnazjaliści swój czas wolny poświęcają w ponad 77% oglądaniu telewizji. Ponad 76% respondentów poświęca ten czas na spotkania z rówieśnikami, a prawie 71% na lekturę prasy i książek. Głównym celem korzystania przez osoby badane z internetu jest szukanie informacji na interesujące ich tematy (ponad 78% respondentów). Trzech na czterech uczniów szuka w internecie informacji do zadań domowych. Co drugi uczeń wykorzystuje sieć do korzystania z gier komputerowych. W doniesieniu pokazano także związek pomiędzy sprawnością czytania badanych uczniów a korzystaniem z komputera i zasobów dostępnych za jego pośrednictwem. |
Deskryptory TESE: |
użytkowanie komputerów, gimnazjum, uczeń, komputer, technologia informacyjno-komunikacyjna, czytanie, analiza statystyczna, badania edukacyjne |
TESE descriptors: |
computer usage, lower secondary, pupil, computer, ICT, reading, statistical analysis, educational research |
Publikacje: |
- Piasecka, L. (2006). Komputer – przyjaciel czy zdrajca? (W świetle sprawności czytania). Neofilolog, 29, 65-71.
|