BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Komputer – przyjaciel czy zdrajca? (W świetle sprawności czytania)
Instytucja:
Data: 2004
Badacz: Liliana Piasecka
Abstrakt:

Celem badania było pozyskanie informacji dotyczących m.in. funkcji komputera w życiu badanych (TIK). Badaniem objęto uczniów trzeciej klasy gimnazjum. Łącznie wzięło w nim udział 315 osób z ośmiu publicznych gimnazjów z Opola (152 dziewczętta, 163 chłopców). W badaniu wykorzystano kwestionariusz złożony z 52 pytań. Zadaniem uczniów było także wykonanie dwóch testów czytania zarówno w języku ojczystym, jak i w języku obcym, po angielsku. Wszelkie dane z przeprowadzonego badania poddano obliczeniom statystycznym w programie STATISTICA (określenie częstości, analiza wariancji). Analiza ilościowa danych wskazała m.in., że badani gimnazjaliści swój czas wolny poświęcają w ponad 77% oglądaniu telewizji. Ponad 76% respondentów poświęca ten czas na spotkania z rówieśnikami, a prawie 71% na lekturę prasy i książek. Głównym celem korzystania przez osoby badane z internetu jest szukanie informacji na interesujące ich tematy (ponad 78% respondentów). Trzech na czterech uczniów szuka w internecie informacji do zadań domowych. Co drugi uczeń wykorzystuje sieć do korzystania z gier komputerowych. W doniesieniu pokazano także związek pomiędzy sprawnością czytania badanych uczniów a korzystaniem z komputera i zasobów dostępnych za jego pośrednictwem.

Deskryptory TESE: użytkowanie komputerów, gimnazjum, uczeń, komputer, technologia informacyjno-komunikacyjna, czytanie, analiza statystyczna, badania edukacyjne
TESE descriptors: computer usage, lower secondary, pupil, computer, ICT, reading, statistical analysis, educational research
Publikacje:
  • Piasecka, L. (2006). Komputer – przyjaciel czy zdrajca? (W świetle sprawności czytania). Neofilolog, 29, 65-71.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"