BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Komputerowe wspomaganie zdolności i umiejętności muzycznych dzieci sześcioletnich
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Martyna Szczotka
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy i w jakim stopniu stosowanie programu komputerowego różnicuje osiągnięcia dzieci sześcioletnich w zakresie zdolności muzycznych w porównaniu z osiągnięciami uzyskanymi programowo obowiązującymi metodami nauczania? Czy i w jakim stopniu stosowanie programu komputerowego różnicuje osiągnięcia dzieci sześcioletnich w zakresie umiejętności muzycznych? Czy i w jakim stopniu stosowanie programu komputerowego różnicuje osiągnięcia dzieci sześcioletnich w zakresie poczucia rytmu w porównaniu z osiągnięciami uzyskanymi dotychczas stosowanymi metodami nauczania? Czy i w jakim stopniu stosowanie programu komputerowego różnicuje osiągnięcia dzieci sześcioletnich w zakresie poczucia melodii w porównaniu z osiągnięciami uzyskanymi dotychczas stosowanymi metodami nauczania? Do weryfikacji założenia o skuteczności programu komputerowego w rozwijaniu kompetencji muzycznych sześcioletnich dzieci wykorzystano naturalny eksperyment pedagogiczny (technika grup równoległych). Posłużono się również testem Średniej Miary Słuchu Muzycznego E.E. Gordona, testem własnej konstrukcji oraz techniką obserwacji skategoryzowanej. Badanie przeprowadzono w Przedszkolu Miejskim nr 10 w Jaworznie. Próba składała się z dwóch grup liczących po 18 dzieci w każdej. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że obie metody (dotychczas stosowana oraz z wykorzystaniem programu komputerowego; TIK) prowadzą do znacznego wzrostu umiejętności i zdolności muzycznych dzieci. Nie odnotowano znaczących statystycznie różnic skuteczności nauczania w obu grupach, tym samym przyjęto, że obie metody były jednakowo efektywne.

Autorskie słowa kluczowe: rozwój muzyczny, umiejętności i zdolności muzyczne, edukacja muzyczna dzieci 6-letnich, nowoczesne metody nauczania, program komputerowy w edukacji muzycznej
Author's Keywords: musical development, musical abilities and skills, musical education of 6-year-olds, modern teaching methods, computer programs in musical education
Deskryptory TESE: muzyka, rozwój dziecka, dziecko, komputer, nauczanie wspomagane komputerem, nauczanie, uczenie się, proces uczenia się, efekt uczenia się, postępy w nauce
TESE descriptors: music, child development, child, computer, computer-assisted learning, teaching, learning, learning process, learning outcome, study progress
Publikacje:
  • Szczotka, M. (2014). Komputerowe wspomaganie zdolności i umiejętności muzycznych dzieci sześcioletnich. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 2, 23-49.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"