Abstrakt: |
Celem międzynarodowego badania była charakterystyka postaw młodzieży wobec historii. 65,9% respondentów odrzuciło twierdzenie mówiące, że pojęcie Europy nie oznacza nic więcej poza nazwą (ze zdaniem tym zgodziło się blisko 10% badanych). Polacy – częściej niż ich zagraniczni rówieśnicy – byli zdania, że Europa jest kolebką oświecenia i postępu. Większość także opowiedziała się za integracją państw europejskich. Polska młodzież – częściej niż niemiecka i angielska – uważała, że integracja Europy może pozwoli uniknąć skutków kryzysu gospodarczego. Ponad połowa polskich nastolatków miała pozytywny stosunek wobec ustroju demokratycznego. Respondenci kojarzyli demokrację z zapewnieniem bezpieczeństwa mniejszościom i rządami prawa. Blisko 10% ankietowanych odrzuciło taki pogląd o demokracji. Wielu młodych Polaków dałoby prawa wyborcze imigrantom, pod warunkiem że ci przybędą do kraju legalnie i będą w nim przebywać co najmniej pięć lat. Taka postawa jest podobna do wyrażanej przez nastolatków z zachodniej Europy, m.in. z Francji i Niemiec. Wyniki badania ujawniły, że nastoletni Polacy mają stosunkową małą wiedzę historyczną, co jest w pewnej mierze spowodowane przez funkcjonujący system edukacji. |