BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Youth and History. A Comparative Europa Survey on Historical Consciousness and Political Attitudes among Adolescents
Data: 1994 – 1995
Badacz:
Abstrakt:

Celem międzynarodowego badania była charakterystyka postaw młodzieży wobec historii. 65,9% respondentów odrzuciło twierdzenie mówiące, że pojęcie Europy nie oznacza nic więcej poza nazwą (ze zdaniem tym zgodziło się blisko 10% badanych). Polacy – częściej niż ich zagraniczni rówieśnicy – byli zdania, że Europa jest kolebką oświecenia i postępu. Większość także opowiedziała się za integracją państw europejskich. Polska młodzież – częściej niż niemiecka i angielska – uważała, że integracja Europy może pozwoli uniknąć skutków kryzysu gospodarczego. Ponad połowa polskich nastolatków miała pozytywny stosunek wobec ustroju demokratycznego. Respondenci kojarzyli demokrację z zapewnieniem bezpieczeństwa mniejszościom i rządami prawa. Blisko 10% ankietowanych odrzuciło taki pogląd o demokracji. Wielu młodych Polaków dałoby prawa wyborcze imigrantom, pod warunkiem że ci przybędą do kraju legalnie i będą w nim przebywać co najmniej pięć lat. Taka postawa jest podobna do wyrażanej przez nastolatków z zachodniej Europy, m.in. z Francji i Niemiec. Wyniki badania ujawniły, że nastoletni Polacy mają stosunkową małą wiedzę historyczną, co jest w pewnej mierze spowodowane przez funkcjonujący system edukacji.

Deskryptory TESE: historia, wiedza, polityka, postawa, perspektywa historyczna, wychowanie obywatelskie, wychowanie społeczne
TESE descriptors: history, knowledge, politics, attitude, historical perspective, civics, community studies
Publikacje:
  • Angvik, M. i von Borries, B. (red.). (1997). Youth and History. A Comparative European Survey on Historical Consciousness and Political Attitudes among Adolescents. Hamburg: Körber-Stiftung.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"