Abstrakt: |
Celem badania było określenie wzorca osobowego młodego nauczyciela akademickiego według studentów wychowania fizycznego. Badaniem objęto 104 studentów pierwszego i czwartego roku studiów stacjonarnych w Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Badanie przeprowadzono w ramach Centralnego Problemu Badań Podstawowych 08.16.X.3.1. Posłużono się sondażem diagnostycznym, w którym wykorzystano arkusz cech osobowych opracowany przez AWF we Wrocławiu. W arkuszu znalazło się 89 ukierunkowanych cech osobowych w zakresie walorów fizycznych, umysłowych, postaw moralnych, wychowawczych i społecznych. Respondenci wybierali te cechy, które ich zdaniem powinien posiadać nauczyciel akademicki. Do analizy zakwalifikowano 90 arkuszy. Ok. 70% badanych uważało, że nauczyciel akademicki – pod względem cech fizycznych – powinien być przede wszystkim bardzo sprawny. Prawie połowa studentów wymieniała także dbałość o higienę oraz wygląd zewnętrzny. Według 60% badanych młody nauczyciel akademicki powinien być przede wszystkim bardzo inteligentny i posiadać rozległe zainteresowania. Dla 80% respondentów ważna była wiedza specjalistyczna nauczyciela. Ponad 70% badanych uznało, że pracownik akademicki powinien stale się dokształcać. Najważniejsze walory moralne nauczyciela akademickiego według studentów to: obiektywizm (ponad 60%), sprawiedliwość (ponad 50%), uczciwość (50%). Zauważono zgodność w opiniach na ten temat wśród studentów obu roczników. Największe różnice w wynikach odnotowano w pytaniu o cechy wychowawcze nauczyciela. Dodatkowo stwierdzono – na podstawie wyników – rozbieżność między oczekiwaniami studentów a postawami nauczycieli akademickich. Nierealizowanie modelowej sylwetki pracownika akademickiego przez młodych nauczycieli wynikało z braku integracji programowej procesu kształcenia, prymitywnej bazy materialnej, a także wadliwego systemu naboru kandydatów na studia. |