BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wzorzec osobowy młodego nauczyciela akademickiego w ocenie studentów wychowania fizycznego
Instytucja:
Data: maj 1989
Badacz: Ryszard Bartoszewicz
Abstrakt:

Celem badania było określenie wzorca osobowego młodego nauczyciela akademickiego według studentów wychowania fizycznego. Badaniem objęto 104 studentów pierwszego i czwartego roku studiów stacjonarnych w Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Badanie przeprowadzono w ramach Centralnego Problemu Badań Podstawowych 08.16.X.3.1. Posłużono się sondażem diagnostycznym, w którym wykorzystano arkusz cech osobowych opracowany przez AWF we Wrocławiu. W arkuszu znalazło się 89 ukierunkowanych cech osobowych w zakresie walorów fizycznych, umysłowych, postaw moralnych, wychowawczych i społecznych. Respondenci wybierali te cechy, które ich zdaniem powinien posiadać nauczyciel akademicki. Do analizy zakwalifikowano 90 arkuszy. Ok. 70% badanych uważało, że nauczyciel akademicki – pod względem cech fizycznych – powinien być przede wszystkim bardzo sprawny. Prawie połowa studentów wymieniała także dbałość o higienę oraz wygląd zewnętrzny. Według 60% badanych młody nauczyciel akademicki powinien być przede wszystkim bardzo inteligentny i posiadać rozległe zainteresowania. Dla 80% respondentów ważna była wiedza specjalistyczna nauczyciela. Ponad 70% badanych uznało, że pracownik akademicki powinien stale się dokształcać. Najważniejsze walory moralne nauczyciela akademickiego według studentów to: obiektywizm (ponad 60%), sprawiedliwość (ponad 50%), uczciwość (50%). Zauważono zgodność w opiniach na ten temat wśród studentów obu roczników. Największe różnice w wynikach odnotowano w pytaniu o cechy wychowawcze nauczyciela. Dodatkowo stwierdzono – na podstawie wyników – rozbieżność między oczekiwaniami studentów a postawami nauczycieli akademickich. Nierealizowanie modelowej sylwetki pracownika akademickiego przez młodych nauczycieli wynikało z braku integracji programowej procesu kształcenia, prymitywnej bazy materialnej, a także wadliwego systemu naboru kandydatów na studia.

Deskryptory TESE: ocena nauczycieli, wychowanie fizyczne, student, kompetencje, kompetencje społeczne, nauczyciel, zawód nauczyciela
TESE descriptors: evaluation of teachers, physical education, student, competence, social competences, teacher, teaching profession
Publikacje:
  • Bartoszewicz, R. (1992). Wzorzec osobowy młodego nauczyciela akademickiego w ocenie studentów wychowania fizycznego. Kultura Fizyczna, 7-8, 25-26.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"