Abstrakt: |
Celem badania było określenie hierarchii wzorów sukcesu życiowego wśród młodzieży szkolnej. Badaniem objęto 104 uczniów czwartej klasy XIII Liceum Ogólnokształcącego im. Bohaterów Westerplatte w Krakowie. 38 osób uczyło się w klasie o profilu ogólnym z rozszerzonym językiem włoskiem, 35 – w klasie o profilu humanistycznym, 31 – w klasie o profilu matematyczno-informatycznym. W badaniu wykorzystano kwestionariusz ankiety własnej konstrukcji. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że młodzież najwyżej ceniła allocentryczny wzór sukcesu życiowego, czyli taki, w którym akcentowane są przede wszystkim dobre kontakty przyjacielskie i towarzyskie oraz współpraca i przyjazna atmosfera. Na drugim miejscu w hierarchii wzorów sukcesu znalazł się wzór samorealizacyjny o charakterze indywidualistycznym, w którym akcentowane są rozwój osobisty, inicjatywa i wysokie osiągnięcia. Na kolejnych miejscach znalazły się kolejno wzory: statusowy i stabilizacyjny. Wzór materialno-konsumpcyjny i hedonistyczny znalazł się na samym dole hierarchii i okazał się dla młodzieży wręcz nieatrakcyjny. Nie stwierdzono licznych istotnych związków między poszczególnymi wzorami sukcesu życiowego. Wzorzec allocentryczny nie wchodził w istotny związek z żadnym innym wzorem, co oznaczało, że młodzież ceniła wysoko przyjaźń niezależnie od pozostałych wyznawanych wartości. Wyjątkiem była niewielka pozytywna zależność między orientacją allocentryczną i stabilizacyjną oraz ujemna zależność między omawianą orientacją a orientacją materialno-konsumpcyjną. Wzór samorealizacyjny korelował dodatnio ze wzorem statusowym i ujemnie ze wzorem hedonistycznym oraz materialno-konsumpcyjnym. Wzór statusowy okazał się całkowicie niezależny od pozostałych wzorców. |