Abstrakt: |
Celem badania było określenie stosunku uczniów do analizy i interpretacji utworów poetyckich na lekcjach języka polskiego. Badanie (za pomocą ankiety) przeprowadzono na próbie 2552 uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych z Rudy Śląskiej oraz kilku innych miejscowości w województwie śląskim. Uczniowie podkreślali nieumiejętność analizy i interpretacji dzieła poetyckiego, co autorka odczytuje jako oznakę niepowodzenia instytucji szkolnej w kształtowaniu kompetencji literackich. Ponadto zauważalnym problemem, pojawiającym się w wypowiedziach uczniów, jest nieznajomość poezji współczesnej, jak również niski poziom umiejętności analityczno-interpretacyjnych. Autorka badania postuluje wprowadzenie kilku zmian mogących podnieść kompetencje uczniów w zakresie odbioru dzieła literackiego, m.in.: stosowanie metod aktywizujących w edukacji kulturalnej, motywowanie do kształcenia literackiego i językowego, uświadomienie istniejących wśród uczniów barier w odbiorze dzieła literackiego oraz skuteczne ich eliminowanie. |