BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poezja w pozauczelnianych zainteresowaniach studentów Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
Instytucja:
Data: 2009
Badacz: Wojciech Pelczar
Abstrakt:

Badanie sondażowe, którym objęto studentów pierwszego roku dziennikarstwa w rzeszowskiej Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania, miało na celu ustalenie poziomu wiedzy merytorycznej badanych dotyczącej formalnych wyznaczników tekstu poetyckiego, znajomości nazwisk rodzimych twórców poezji oraz osobistego stosunku studentów do tego typu wypowiedzi literackiej. W badaniu posłużono się ankietą własnej konstrukcji. Próba liczyła 116 osób, w tym 45 kobiet i 71 mężczyzn. 36 badanych studiowało wyłącznie dziennikarstwo, 80 osób łączyło ten kierunek z grafiką komputerową. Większość respondentów ukończyła liceum ogólnokształcące. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że poezja nie zajmowała wyjątkowego miejsca w zainteresowaniach pozauczelnianych studentów dziennikarstwa rzeszowskiej WSIiZ. Stosunkowo często wskazywano na niemożność udzielenia odpowiedzi na pytanie o wyznaczniki formalne poezji, prezentowano również słabą wiedzę dotyczącą rodzimych twórców. W przypadku wyznaczników formalnych większość badanych potrafiła wymienić jedynie rym (87,5%), mniej niż połowa wskazywała jeszcze na metaforę/przenośnię (39,3%), podział na strofy/zwrotki (35,7%), układ wersyfikacyjny (28,6%), szczególne środki stylistyczne (23,2%), istnienie podmiotu lirycznego (16%) czy porównania (14,3%). Pojedyncze osoby wskazywały na narrację, apostrofę, rytm itp. W przypadku współczesnych reprezentantów rodzimej poezji większość badanych wykazała się znajomością jedynie Herberta i Szymborskiej, choć w przypadku tej ostatniej nie potrafiono na ogół podać tytułu żadnego jej tomiku. Ze szkoły natomiast zapamiętano przede wszystkim Bogurodzicę oraz Odę do młodości. 88% badanych zadeklarowało całkowity brak skłonności do czytania poezji w czasie wolnym, do częstego kontaktu z poezją zaś przyznało się jedynie 11,2% studentów. Najczęściej wskazywanymi ulubionymi autorami byli Jan Twardowski (osiem osób), Adam Mickiewicz (siedem), Jan Kochanowski (sześć), Krzysztof Kamil Baczyński (pięć), Wisława Szymborska (cztery). Dwie osoby wskazały również na Witolda Gombrowicza. Odpowiedź na pytanie dotyczące polskich laureatów literackiego Nobla sprawiła trudności 22% ankietowanych. 80% potrafiło wymienić Szymborską, 42% – Miłosza, osiem osób – Sienkiewicza, dwie osoby – Reymonta.

Deskryptory TESE: literatura, student, szkoła wyższa, czytanie, wiedza
TESE descriptors: literature, student, higher education, reading, knowledge
Publikacje:
  • Pelczar, W. (2010). Poezja w pozauczelnianych zainteresowaniach studentów Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Dydaktyka Literatury, 30, 221-230.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"