BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poglądy dzieci i młodzieży na temat ról płciowych/rodzajowych oraz pojęcia kobiecości i męskości
Data: styczeń 2011 – luty 2011
Badacz: Bożena Pietryczuk
Abstrakt:

Celem badania było poznanie podejścia dzieci i młodzieży do ról płciowych w kontekście wyznaczników tradycyjnego systemu ról w ujęciu Sandry Bem (2000). Zgodnie z tą perspektywą do ukrytych założeń dotyczących płci i rodzaju (sexgender) należały: polaryzacja rodzajów (przydzielanie kobietom i mężczyznom odmiennych zadań i odmiennych osobowości, podział na świat męski i żeński), esencjalizm biologiczny (uzasadnianie odmienności natury kobiet i mężczyzn oraz ich roli w ewolucji gatunku i kultury ludzkiej), androcentryzm (stawianie w centrum uwagi pierwiastka i wartości męskich). Badaniem objęto 70 osób z miasta liczącego ponad 70 tys. mieszkańców położonego na Lubelszczyźnie. Wśród badanych znalazły się dzieci z przedszkola miejskiego (w wieku od trzech do sześciu lat), uczniowie klas piątych szkoły podstawowej (11 lat), uczniowie klas trzecich gimnazjum (15 lat) oraz uczniowie klas trzecich liceum ogólnokształcącego (18 lat). W każdej grupie badanych znajdowało się po siedem dziewcząt i chłopców. Jako metodę wykorzystano wywiad grupowy. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić występowanie tradycyjnego ujęcia ról kobiet i mężczyzn już w najmłodszej grupie respondentów. Najmłodsze dzieci wiedziały, że chłopcy bawią się samochodami, rozrabiają i chodzą w spodniach, a dziewczynki bawią się lalkami, są grzeczne i miłe oraz chodzą w sukienkach. Dziewczynki mogły płakać ze względu na ich wrażliwość i delikatność, z kolei chłopcy powinni być silni i twardzi. Wszyscy badani kojarzyli kobiety z podtrzymywaniem ogniska domowego i z macierzyństwem, mężczyznę zaś z pracą i zarabianiem na rodzinę. Kobietom przypisywano cechy psychiczne w postaci delikatności, łagodności, cierpliwości, niezdecydowania, wrażliwości itp., mężczyznom twardość, szorstkość, zaradność i aktywność. Polaryzacja rodzajów uwidoczniła się poprzez powiązanie kobiet ze sferą domową i z dziećmi, mężczyzn ze sferą zawodową. Przykłady poglądów związanych z esencjalizmem biologicznym dotyczyły wyglądu i budowy ciała (długie/krótkie włosy, drugorzędne cechy płciowe, słabość/siła fizyczna itp.) oraz cech psychicznych (delikatność/twardość, bojaźliwość/odwaga, niezdecydowanie/stanowczość itp.). Androcentryzm dostrzegano przede wszystkim w sferze zawodowej, w której lepsze warunki startu, rozwoju i zarobków przypisywano mężczyznom.

Deskryptory TESE: równość płci, równość szans, płeć, płeć męska, płeć żeńska, młodzież, postawa, dziecko
TESE descriptors: gender equality, equal opportunity, gender, male, female, youth, attitude, child
Publikacje:
  • Pietryczuk, B. (2011). Poglądy dzieci i młodzieży na temat ról płciowych/rodzajowych oraz pojęcia kobiecości i męskości. Przegląd Badań Edukacyjnych, 2(13), 33-52.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"