BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Tłumaczenie bezpośrednie jako metoda nauki języka obcego
Instytucja:
Data: 2007 – 2008
Badacz: Paweł Madej
Abstrakt:

Celem badania było określenie roli tłumaczeń w nauczaniu – uczeniu się języka obcego. Grupę badaną stanowili studenci stacjonarni i niestacjonarni Instytutu Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego, uczęszczający na lektorat języka angielskiego na poziomach A1 oraz B1. Pytania badawcze dotyczyły używania języka polskiego na lektoracie języka angielskiego, najbardziej efektywnych metod stosowanych podczas zajęć (np. polskie ekwiwalenty angielskich trudnych słów; tłumaczenie konstrukcji gramatycznych, idiomów, przysłów i powiedzeń). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono konieczność stosowania języka polskiego w nauce angielskiego na niższym poziomie znajomości języka obcego, co proponowali studenci na poziomie A1, podczas kiedy osoby badane z grup B1 deklarowały chęć udziału w zajęciach prowadzonych w większości w języku obcym. Dodatkowo zwrócono uwagę, że obecność języka polskiego na lektoratach powinna być ograniczona do minimum, jednak nie należy z niego rezygnować całkowicie, ponieważ wspomaga on metodykę języków obcych, w szczególności przyswajanie struktur gramatycznych.

Deskryptory TESE: metoda nauczania, język, angielski, język nauczania, język ojczysty, polski, lingwistyka
TESE descriptors: teaching method, language, English, teaching language, mother tongue, Polish, linguistics
Publikacje:
  • Madej, P.D. (2009). Tłumaczenie bezpośrednie jako metoda nauki języka obcego. Pobrane z http://www.kms.polsl.pl/prv/spnjo/index.php?st=nades
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"