BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pamięć nieopisowa u młodych kobiet i mężczyzn
Instytucja:
Data: [1999]
Badacz: Jolanta Balcewicz, Jadwiga Kaczorowska-Skóra, Monika Orłowska-Majdak
Abstrakt:

Celem badania było określenie, czy pamięć nieopisowa istotnie różni się u kobiet i mężczyzn, czy różnicom w budowie mózgowia wynikającym z płci towarzyszą różnice czynnościowe. Jako podstawę do oceny pamięci nieopisowej przyjęto pamięć proceduralną o charakterze wzrokowo-przestrzennym. Badaniem objęto 84 studentów Akademii Medycznej w Łodzi, 52 kobiety i 32 mężczyzn, średnia wieku: 21 lat. Badanie wykonano za pomocą labiryntu elektrycznego; u wszystkich badanych powtórzono je dwukrotnie w odstępach tygodniowych; następnie u 23 kobiet i 15 mężczyzn powtórzono je w następnym tygodniu, u 25 kobiet i 14 mężczyzn wydłużono przerwę między trzecim a czwartym badaniem do czterech tygodni. Na podstawie wyników badanych obu płci stwierdzono ciągłe doskonalenie nabywanej umiejętności w miarę kolejnych powtórzeń; czterotygodniowa przerwa nie miała wpływu na wyniki. Stwierdzono, że mężczyźni szybciej osiągali lepsze wyniki, ale tylko w parametrze liczby prób do osiągnięcia kryterium zapamiętywania; czterotygodniowa przerwa zaburzyła regularność cyklu uczenia się ze względu na liczbę prób u kobiet i czas uczenia u mężczyzn, nie miała wpływu na wyniki u obu płci. Zauważono tendencję w uzyskiwaniu lepszych wyników w krótszym czasie u mężczyzn w pierwszym tygodniu uczenia się, szczególnie w zakresie czasu uczenia się; w pozostałych tygodniach uczenia się nie stwierdzono istotnych różnic między wynikami, poza przypadkiem, gdy mężczyźni w czwartym tygodniu musieli wykonać więcej prób do osiągnięcia kryterium zapamiętania niż kobiety i wykonywali więcej błędów. Stwierdzono, że wykazana różnica w tempie i sposobie uczenia się tego samego zadania u kobiet i mężczyzn może wiązać się z zaobserwowanym przez innych autorów zróżnicowaniem morfologicznym mózgowia u obu płci.

Deskryptory TESE: psychologia, płeć, student, płeć męska, płeć żeńska, medycyna człowieka, rozwój fizyczny, rozwój poznawczy
TESE descriptors: psychology, gender, student, male, female, human medicine, physical development, cognitive development
Publikacje:
  • Orłowska-Majdak, M., Balcewicz, J. i Kaczorowska-Skóra, J. (1999). Pamięć nieopisowa u młodych kobiet i mężczyzn. Przegląd Psychologiczny, 4, 159-173.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"