BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wspieranie zdolności poetyckich w edukacji wczesnoszkolnej
Instytucja:
Data: [1990] – [1992]
Badacz: Tatiana Kłosińska
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie, jaki wpływ na elementarną twórczość poetycką trzecioklasistów wywierają czynniki stymulujące i od czego one zależą. Badaniem objęto 572 uczniów klas trzecich i 286 nauczycieli klas początkowych z 10 różnych, dobranych losowo szkół podstawowych Opolszczyzny – pięciu wiejskich i pięciu miejskich. Zastosowano naturalny eksperyment dydaktyczny, ponadto testy osiągnięć szkolnych, sondaż – wywiad z dziećmi i ankietę dla nauczycieli, dokumentoskopię – analizę wytworów dzieci, obserwację uczestniczącą. Na podstawie wyników zastosowanych w sprawdzianie testowym wyłoniono cztery klasy eksperymentalne – dwie wiejskie i dwie miejskie. W klasach eksperymentalnych i kontrolnych przeprowadzono program obejmujący zajęcia wprowadzające, mające na celu rozwinięcie umiejętności pisania, zajęcia doskonalące umiejętność pisania wierszy, układanie wierszy pod wpływem różnych czynników inspirujących – plener, muzyka malarstwo, proza; w klasach kontrolnych nie przeprowadzano ćwiczeń usprawniających i doskonalących umiejętność tworzenia. Pod względem efektywności czynników stymulujących pierwsze miejsce zajął czynnik plenerowy – 80,5%, następnie muzyczny – 80,2%, malarski – 75,9%, prozatorski – 75,5%. Badanie dostarczyło argumentów potwierdzających celowość systematycznego wprowadzania czynników inspirujących poetycką twórczość dziecka. Potwierdzono słuszność założenia o szerokich zdolnościach uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Sformułowano postulaty dotyczące wspierania poetyckiej postawy twórczej w edukacji wczesnoszkolnej.

Deskryptory TESE: kreatywność, innowacja edukacyjna, zajęcia twórcze, szkoła podstawowa, metoda nauczania, język ojczysty
TESE descriptors: creativity, educational innovation, creative activities, primary school, teaching method, mother tongue
Publikacje:
  • Kłosińska, T. (1996). Wspieranie zdolności poetyckich w edukacji wczesnoszkolnej. Rocznik Pedagogiczny, 19, 181-191.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"