BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Efektywność kształtowania postaw uczniów wobec kultury fizycznej
Data: wrzesień 1995 – październik 1995
Badacz: Monika Klimkowska
Abstrakt:

Celem badania było określenie, czy w szkołach podstawowych kształtuje się postawy wobec kultury fizycznej oraz od jakich czynników i warunków jest to uzależnione. Sformułowano następujące pytania szczegółowe: na czym polega i od jakich czynników zależy efektywność kształtowania postaw uczniów wobec kultury fizycznej; jaki jest stan świadomości badanych uczniów na temat kultury fizycznej; jakie formy uczestnictwa w kulturze fizycznej preferują uczniowie szkół podstawowych; czy realizowany w szkołach proces kształtowania postaw kultury fizycznej wspomagany jest przez rodzinę i środowisko społeczne. Do zebrania materiału badawczego zastosowano sondaż diagnostyczny, badania ankietowe, test i wywiad. Badaniem objęto trzy celowo dobrane szkoły z województwa chełmskiego. Do analizy zakwalifikowano wyniki uzyskane od 434 uczniów klas ósmych (96,2% ogółu), 6 nauczycieli WF-u (50%), 3 dyrektorów (100%), 81 rodziców (90% z wybranych losowo). Stwierdzono, że poziom postaw uczniów trzech szkół był zbliżony; 83,9% ogółu miało nastawienie obojętne, 11,6% pozytywne, 4,6% negatywne. Wśród rodziców 61,7% miało stosunek pozytywny, 24,7% obojętny, 13,6% negatywny. Wszyscy nauczyciele przejawiali stosunek pozytywny. Dominującymi motywami podejmowania aktywności sportowej przez uczniów były: przyjemność z uprawiania sportu, chęć rozwijania własnej sprawności ruchowej, względy zdrowotne. 76,6% ogółu uczniów uważało, że warto uprawiać sport. W Teście wiadomości... udzielono 62,5% poprawnych odpowiedzi, 9% otrzymało ocenę bardzo dobrą, 26% dobrą, 51,4% dostateczną, 13,6% niedostateczną. Poziom wiadomości na temat fizjologicznych podstaw wysiłku fizycznego był wyższy niż poziom wiadomości na temat możliwości działania na rzecz rozwoju somatycznego i motorycznego; wielu uczniów nie potrafiło podać przykładu ćwiczeń wzmacniających poszczególne partie ciała czy przykładów sportów możliwych do uprawiania zimą w terenie nizinnym. 49,66% stwierdziło, że podobają im się lekcje WF-u w szkole, ponieważ są urozmaicone, ćwiczenia odpowiadają uczniom; 44,8% oceniało je negatywnie, wskazywano monotonność, brak innowacji, nudę, nieprzygotowanie nauczyciela, niemiłą atmosferę, nieodpowiednie traktowanie mniej sprawnych uczniów. 37,3% uczniów uważało, że na postawy uczniów ma wpływ sposób prowadzenia lekcji, 27,2% odpowiednia atmosfera na zajęciach. Przeważało bierne uczestnictwo w kulturze fizycznej. Prasę sportową 18,9% czytało często i bardzo często, 9,6% rzadko, 71,5% nigdy; sportowe relacje telewizyjne oglądało odpowiednio 57,2%, 19,4%, 23,4%; 66% słuchało ich w radiu, 33% nie było tym zainteresowanych. Systematyczny udział w treningu sportowym lub udział w zajęciach sekcji sportowej deklarowało 32,5% (3%, 5,3%, 24,2% z poszczególnych szkół). W zawodach uczestniczyło 64,5% (45,1%, 14,1%, 5,3%); według nauczycieli byli to uczniowie wyróżniający się wyższym poziomem sprawności fizycznej. 98,8% rodziców dostrzegało korzyści uprawiania kultury fizycznej i interesowało się różnymi jej formami. 18,6% deklarowało uprawianie sportu. 91,5% oglądało sportowe relacje telewizyjne, 64,2% słuchało relacji radiowych, 46,9% czytało czasopisma sportowe. 60,5% namawiało dzieci do zajmowania się sportem i aktywnego spędzania czasu wolnego. 58% interesowało się aktywnym uczestnictwem dzieci w zajęciach zaproponowanych przez szkołę, 69,1% efektami osiąganymi przez dzieci w zakresie szkolnego wychowania fizycznego i sportu. 39,5% było w stanie wypowiedzieć się na temat programu szkolnego wychowania fizycznego, 54,3% program nie interesował, choć znali jego założenia, 6,2% nie wiedziało o nim nic. Ponadto okazało się, że efektywne kształtowanie postaw uczniów wobec kultury fizycznej było uzależnione głównie od postawy i kwalifikacji nauczyciela, sposobu prowadzenia i atrakcyjności zajęć, osobistej sprawności ruchowej nauczyciela, umiejętności przekazywania wiedzy, motywacji i atmosfery wokół kultury fizycznej w domu rodzinnym ucznia; ważne były też warunki bazowe, lokalowe i finansowe. Negatywny wpływ miały nadmierne obciążenia związane z samokształceniem, słaby stan zdrowia, brak predyspozycji fizyczny, brak warunków bazowych. Efektywności sprzyjało wprowadzenie do zajęć atrakcyjnych elementów preferowanych przez uczniów dyscyplin, innowacyjnych rozwiązań, ćwiczeń odpowiadających możliwościom uczniów, przyjazna atmosfera, atmosfera w domu rodzinnym. Stwierdzono niedostateczny poziom współpracy środowisk wychowawczych w zakresie kształtowania postaw uczniów wobec kultury fizycznej.

Deskryptory TESE: postawa, uczeń, wychowanie fizyczne, rodzice, nauczyciel, szkoła podstawowa
TESE descriptors: attitude, pupil, physical education, parents, teacher, primary school
Publikacje:
  • Klimkowska, M. (1998). Efektywność kształtowania postaw uczniów wobec kultury fizycznej. Kultura Fizyczna, 3-4, 12-16.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"