BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Efektywność lekcji wf w opinii uczniów
Instytucja:
Data: październik 2011 – listopad 2011
Badacz: Robert Jaszczuk
Abstrakt:

Badanie miało na celu analizę opinii młodzieży szkolnej na temat efektywności lekcji wychowania fizycznego. Sondażem diagnostycznym objęto 152 uczniów klas szóstych ze szkół podstawowych w Sokołowie Podlaskim. Posłużono się kwestionariuszem ankiety składającym się z 21 pytań. Wyniki badania ujawniły, że uczniowie mieli poczucie nabywania w ramach lekcji WF-u nowych umiejętności (87%) i doskonalenia starych (82%) oraz wiedzieli najczęściej, jakie są cele tych zajęć (83%). Nieco rzadziej zgadzano się z twierdzeniem, że pojedyncza lekcja WF-u może wpłynąć na wzrost sprawności fizycznej (74%) oraz że na niemal każdej lekcji dowiadywano się czegoś nowego (61%). Zwykle nauczyciel pozwalał uczniom decydować, jakie ćwiczenia będą wykonywać (69%). Dzieci miały również okazję demonstrować podczas lekcji ćwiczenia (67%) oraz samodzielnie i twórczo rozwiązywać zadania (65%). Uczniowie byli kontrolowani przez nauczyciela pod względem postawy ciała (74%), rzadziej same zwracały na to uwagę u siebie (66%) i u rówieśników (59%). Ponad połowa uczniów czuła się po lekcji zmęczona (58%), choć często wskazywano, że podczas lekcji pojawiało się wiele momentów, w których dzieci nie wykonywały żadnych ćwiczeń ruchowych (53%). 51% badanych stwierdziło, że podczas lekcji WF-u zdarzają się problemy z dyscypliną. Zdecydowana większość respondentów była zadowolona z własnej aktywności ruchowej (81%). Dzieci twierdziły, że ćwiczą dodatkowo poza szkołą (70%), w tym wykonują ciekawsze ćwiczenia od tych, które poznały w szkole (62%). W 51% przypadków nauczyciel WF-u kazał uczniom przygotować się do następnej lekcji. Nastrój na lekcjach oceniano najczęściej pozytywnie (78%). Jednocześnie, gdyby dzieci miały taką możliwość, zamiast uczestniczyć w lekcji WF-u, wróciłyby do domu (66%).

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, efekt uczenia się, szkoła podstawowa, uczeń, lekcja
TESE descriptors: physical education, learning outcome, primary school, pupil, lesson
Publikacje:
  • Jaszczuk, R. (2012). Efektywność lekcji wf w opinii uczniów. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 8, 24-29.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"