Abstrakt: |
Badanie miało na celu analizę opinii młodzieży szkolnej na temat efektywności lekcji wychowania fizycznego. Sondażem diagnostycznym objęto 152 uczniów klas szóstych ze szkół podstawowych w Sokołowie Podlaskim. Posłużono się kwestionariuszem ankiety składającym się z 21 pytań. Wyniki badania ujawniły, że uczniowie mieli poczucie nabywania w ramach lekcji WF-u nowych umiejętności (87%) i doskonalenia starych (82%) oraz wiedzieli najczęściej, jakie są cele tych zajęć (83%). Nieco rzadziej zgadzano się z twierdzeniem, że pojedyncza lekcja WF-u może wpłynąć na wzrost sprawności fizycznej (74%) oraz że na niemal każdej lekcji dowiadywano się czegoś nowego (61%). Zwykle nauczyciel pozwalał uczniom decydować, jakie ćwiczenia będą wykonywać (69%). Dzieci miały również okazję demonstrować podczas lekcji ćwiczenia (67%) oraz samodzielnie i twórczo rozwiązywać zadania (65%). Uczniowie byli kontrolowani przez nauczyciela pod względem postawy ciała (74%), rzadziej same zwracały na to uwagę u siebie (66%) i u rówieśników (59%). Ponad połowa uczniów czuła się po lekcji zmęczona (58%), choć często wskazywano, że podczas lekcji pojawiało się wiele momentów, w których dzieci nie wykonywały żadnych ćwiczeń ruchowych (53%). 51% badanych stwierdziło, że podczas lekcji WF-u zdarzają się problemy z dyscypliną. Zdecydowana większość respondentów była zadowolona z własnej aktywności ruchowej (81%). Dzieci twierdziły, że ćwiczą dodatkowo poza szkołą (70%), w tym wykonują ciekawsze ćwiczenia od tych, które poznały w szkole (62%). W 51% przypadków nauczyciel WF-u kazał uczniom przygotować się do następnej lekcji. Nastrój na lekcjach oceniano najczęściej pozytywnie (78%). Jednocześnie, gdyby dzieci miały taką możliwość, zamiast uczestniczyć w lekcji WF-u, wróciłyby do domu (66%). |