Abstrakt: |
Celem badania było określenie efektywności lekcji wychowania fizycznego. Badanie przeprowadzono wśród chłopców z klas czwartych z sześciu szkół podstawowych w Białej Podlaskiej. Do zebrania materiału wykorzystano następujące metody: chronometraż czasu ćwiczeń, rejestr kroków i ruchów z wykorzystaniem krokomierza, kontrolę tętna. Badaniem objęto 48 jednostek lekcyjnych. Dwie osoby podczas badania oceniały na specjalnym arkuszu pomiar czasu ćwiczeń i wielkość tętna u losowo wybranego ucznia. Po lekcji wychowania fizycznego odczytywano zapis krokomierzy u wybranych losowo dziesięciu uczniów. Wyniki badanie ujawniły, że wykorzystanie czasu ćwiczeń podczas lekcji wychowania fizycznego jest nadal niezadowalające. Mimo to uczniowie wykazywali się – jak stwierdzono na podstawie pomiarów tętna – aktywną postawą podczas zajęć. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że aktywność na lekcji wychowania fizycznego, podczas której są gry i zabawy, trwa średnio 18 minut i 45 sekund, natomiast na lekcji z lekkiej atletyki – 18 minut i 29 sekund.
|