
Obserwuj
Tytuł badania: |
Efektywność muzykoterapii w rozwijaniu kompetencji emocjonalnych studentów |
Instytucja: |
|
Data: |
[2006] |
Badacz: |
Krzysztof Stachyra |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu określenia efektywności autorskiego programu terapii, który składał się z dziewięciu sesji odbywających się dwukrotnie w ciągu tygodnia przez miesiąc (pojedyncza sesja trwała około 35-45 minut). Głównym założeniem terapii był rozwój osobistych kompetencji emocjonalnych uczestników. Program został oparty na muzyce oraz wizualizacji. Schemat każdej sesji przebiegał w następujący sposób: instrukcja przygotowująca do sesji (taka sama do każdej sesji); faza relaksacji (trening autogenny według J.H. Schultza); faza indukcji (wizualizacja wstępna, pogłębiająca relaks); faza sugestii (wizualizacja właściwa); faza toniczności, czyli powrót do normalnego stanu; faza werbalizacji przeżycia. W programie wykorzystywano muzykę m.in. Z. Bartkowicza, J.S. Bacha, J. Pachelbela, P. Czajkowskiego oraz E. Morricone. Badaniem objęto grupę 90 studentów Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, którą podzielono na dwie grupy: eksperymentalną (45) oraz kontrolną (45). W trakcie zajęć grupy badanych liczyły po osiem lub 12 osób. Do zebrania materiału posłużono się Inwentarzem Stanu i Cechy Lęku Ch.D. Spielbergera, Skalą Samooceny W.H. Fittsa, Testem Zdań Niedokończonych J.B. Rottera oraz ankietą skonstruowaną do mierzenia określonych elementów kompetencji emocjonalnych. W wyniku badania stwierdzono, że udział w terapii znacznie obniżył nasilenie lęku u uczestników. Wykazano również istotną poprawę obrazu własnej osoby oraz korzystne zmiany w zakresie: globalnego wskaźnika pozytywnego, zadowolenia, oceny zachowania oraz ja „fizycznego”. Uczestnictwo w terapii pozytywnie wpłynęło także na poziom przystosowania emocjonalnego studentów. Badani studenci, którzy brali udział w terapeutycznych sesjach, wykazywali podniesioną samoocenę oraz wyższy poziom wiary w siebie. Wyniki badania potwierdziły hipotezę o efektywnym charakterze autorskiego programu muzykoterapii oraz względnej trwałości jej efektów. |
Author's Keywords: |
imagery, music therapy, emotional competence |
Deskryptory TESE: |
muzyka, terapia, terapia zajęciowa, student, kompetencje społeczne, postawa |
TESE descriptors: |
music, therapy, occupational therapy, student, social competences, attitude |
Publikacje: |
- Stachyra, K. (2007). Efektywność muzykoterapii w rozwijaniu kompetencji emocjonalnych studentów. Psychoterapia, 3(142), 67-79.

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.