BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Efektywność muzykoterapii w rozwijaniu kompetencji emocjonalnych studentów
Instytucja:
Data: [2006]
Badacz: Krzysztof Stachyra
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu określenia efektywności autorskiego programu terapii, który składał się z dziewięciu sesji odbywających się dwukrotnie w ciągu tygodnia przez miesiąc (pojedyncza sesja trwała około 35-45 minut). Głównym założeniem terapii był rozwój osobistych kompetencji emocjonalnych uczestników. Program został oparty na muzyce oraz wizualizacji. Schemat każdej sesji przebiegał w następujący sposób: instrukcja przygotowująca do sesji (taka sama do każdej sesji); faza relaksacji (trening autogenny według J.H. Schultza); faza indukcji (wizualizacja wstępna, pogłębiająca relaks); faza sugestii (wizualizacja właściwa); faza toniczności, czyli powrót do normalnego stanu; faza werbalizacji przeżycia. W programie wykorzystywano muzykę m.in. Z. Bartkowicza, J.S. Bacha, J. Pachelbela, P. Czajkowskiego oraz E. Morricone. Badaniem objęto grupę 90 studentów Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, którą podzielono na dwie grupy: eksperymentalną (45) oraz kontrolną (45). W trakcie zajęć grupy badanych liczyły po osiem lub 12 osób. Do zebrania materiału posłużono się Inwentarzem Stanu i Cechy Lęku Ch.D. Spielbergera, Skalą Samooceny W.H. Fittsa, Testem Zdań Niedokończonych J.B. Rottera oraz ankietą skonstruowaną do mierzenia określonych elementów kompetencji emocjonalnych. W wyniku badania stwierdzono, że udział w terapii znacznie obniżył nasilenie lęku u uczestników. Wykazano również istotną poprawę obrazu własnej osoby oraz korzystne zmiany w zakresie: globalnego wskaźnika pozytywnego, zadowolenia, oceny zachowania oraz ja „fizycznego”. Uczestnictwo w terapii pozytywnie wpłynęło także na poziom przystosowania emocjonalnego studentów. Badani studenci, którzy brali udział w terapeutycznych sesjach, wykazywali podniesioną samoocenę oraz wyższy poziom wiary w siebie. Wyniki badania potwierdziły hipotezę o efektywnym charakterze autorskiego programu muzykoterapii oraz względnej trwałości jej efektów.

Author's Keywords: imagery, music therapy, emotional competence
Deskryptory TESE: muzyka, terapia, terapia zajęciowa, student, kompetencje społeczne, postawa
TESE descriptors: music, therapy, occupational therapy, student, social competences, attitude
Publikacje:
  • Stachyra, K. (2007). Efektywność muzykoterapii w rozwijaniu kompetencji emocjonalnych studentów. Psychoterapia, 3(142), 67-79.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"