Obserwuj
Tytuł badania: |
Efektywność nauczania w gimnazjach miasta X. Analiza edukacyjnej wartości dodanej |
Data: |
wrzesień 2005 |
Badacz: |
Roman Dolata |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy efektywności nauczania w szkołach gimnazjalnych, zlokalizowanych w mieście X (nazwę miasta pominięto ze względu na charakter badania). W projekcie wykorzystano analizę edukacyjnej wartości dodanej w wariancie względnym w związku z występowaniem jednorodnego środowiska kulturowego oraz podobnej infrastruktury na danym terenie. Obliczenie wskaźnika miało wykazać, ile w poszczególnej szkole/klasie, w porównaniu z innymi szkołami/klasami w X, udało się wykształcić potencjału edukacyjnego uczniów, mierzonego na sprawdzianie po szkole podstawowej. W związku z odnotowanym rekordowym odsetkiem uczniów ze zdiagnozowaną dysleksją w X wskaźnik wartości dodanej dla części humanistycznej liczono w sposób znoszący wpływ zróżnicowania niedyslektyków i dyslektyków na wynik oceny efektywności nauczania. Analizę oparto na rezultatach osiągniętych na egzaminie gimnazjalnym w X, odnosząc je do sprawdzianu sprzed trzech lat, tzn. z 2002 roku (z uwagi na brak połączonych, pełnych danych krajowych dla egzaminu z 2005 roku oraz sprawdzianu z 2002 zastosowano uproszczoną metodę porównywania wyników w tzw. jednostkach standardowych). Najwyższy wynik zanotowano w Gimnazjum nr 2, natomiast najniższy – w Gimnazjum nr 1 (różnica między obiema placówkami wynosiła 5,5 pkt; Gimnazjum nr 3 zajęło miejsce pośrednie, chociaż zbliżało się bardziej do Gimnazjum nr 1). Pod względem efektywności nauczania w odniesieniu do uczniów o różnym potencjale edukacyjnym wykazano, że w Gimnazjum nr 1 jest ona dość wyrównana (jedyny istotny efekt odnotowano w zakresie nauczania przedmiotów humanistycznych – liczba uczniów o średnim potencjale przewyższała w zakresie wartości dodanej dwie grupy skrajne). Wyniki uzyskane w Gimnazjum nr 2 wykazały, że pod kątem kształcenia matematyczno-przyrodniczego im niższy potencjał, tym niższa wartość dodana, z kolei w zakresie przedmiotów humanistycznych zaobserwowano gorsze wyniki efektywności u uczniów o wysokim potencjale. W Gimnazjum nr 3 stwierdzono, że mniejsza wartość dodana dotyczy uczniów o średnim potencjale.
|
Deskryptory TESE: |
gimnazjum, nauczanie, efekt uczenia się, egzamin, egzamin końcowy, przejście ze szkoły podstawowej do gimnazjum, proces uczenia się, postępy w nauce |
TESE descriptors: |
lower secondary, teaching, learning outcome, examination, final examination, transition from primary to lower secondary education, learning process, study progress |
Publikacje: |
- Dolata, R. (2006). Efektywność nauczania w gimnazjach miasta X. Analiza edukacyjnej wartości dodanej. Egzamin : Biuletyn Badawczy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, 8. Pobrane z http://www.cke.edu.pl/images/stories/badania/biul_8.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.