Abstrakt: |
Przedmiotem badania uczyniono samodzielność poznawczą uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. W badaniu wzięło udział 101 dzieci, których podzielono na dwie grupy: eksperymentalną i kontrolną. W grupie eksperymentalnej przez sześć miesięcy prowadzono ćwiczenia, które kształtowały umiejętności składające się na samodzielność poznawczą. Na podstawie wyników badania można było określić poziom samodzielności poznawczej uczniów w poszczególnych zakresach, przyrost samodzielności poznawczej w grupie eksperymentalnej oraz przyrost samodzielności poznawczej w grupie kontrolnej. Wyniki badania wykazały, że uczniowie z obu grup prezentowali w preteście zbliżony poziom umiejętności gromadzenia informacji. Znajomość źródeł prezentowało 44,7% uczniów z grupy K i 43% z grupy E, poprawny dobór źródeł informacji charakteryzował 55,3% z grupy K i 52,9% z grupy E, umiejętne korzystanie ze źródeł prezentowało 59,2% z grupy K i 57,4% z grupy E. W postteście przyrost wiedzy w grupie K w tych trzech poszczególnych zakresach wyniósł 5,3%, 5,1% i 5,1%, a w grupie E: 50,4%, 31% i 27,9%. Znaczny przyrost umiejętności opracowywania informacji wystąpił w postteście wykonanym przez uczniów z grupy eksperymentalnej. Przyrost w zakresie rozpoznawania i selekcji informacji wyniósł 30,6%, a porządkowania i przekształcania informacji 28,2%. W grupie kontrolnej przyrost ten był znacznie mniejszy i wyniósł odpowiednio 6,9% i 2,5%. |