BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Efektywność kształcenia wielostronnego w nauczaniu początkowym
Instytucja:
Data: wrzesień 1989 – styczeń 1990
Badacz: Franciszek Bereźnicki
Abstrakt:

Celem badań było znalezienie odpowiedzi na pytanie stanowiące problem główny: czy i w jakim stopniu kształcenie wielostronne wpływa na wyniki dydaktyczne przedmiotów ogólnokształcących w klasach początkujących? Problemem szczegółowym był wpływ kształcenia wielostronnego na: przyrost wiadomości uczniów, przyrost umiejętności uczniów, trwałość wiadomości i umiejętności, rozwój myślenia uczniów (umiejętność rozwiązywania problemów). Zastosowano klasyczny schemat eksperymentalny z grupą kontrolną i z pomiarem początkowym oraz końcowym, a także częściową randomizację, polegającą na losowym wybraniu szkół i klas do badań. Eksperyment obejmował 16 klas I-III z 16 szkół podstawowych województwa szczecińskiego, przedmioty: język polski, matematykę, środowisko społeczno-przyrodnicze. Badania przebiegały w trzech etapach. W pierwszym przeprowadzono pomiar początkowy za pomocą testu dydaktycznego. Klasy cechował ten sam poziom wyjściowy. Następnie w klasach eksperymentalnych prowadzono kształcenie wielostronne, a w klasach kontrolnych nauczano konwencjonalnie. Po zakończeniu eksperymentu przeprowadzono pomiar końcowy, a po miesiącu dystansowy. We wszystkich klasach eksperymentalnych w porównaniu z kontrolnymi stwierdzono wzrost wyników nauczania od 9,5% do 16,4% (średnio 12,3%). Przyrost wiadomości był wyższy średnio o 18,6% (od 13,8% do 24%). Ubytek wiadomości i umiejętności kształtował się na poziomie 3,8% (od 2,2% do 5,8%), w klasach kontrolnych średnio 13,4% (od 7,5% do 19,2%). Uczniowie klas eksperymentalnych osiągali średnio o 19,3% lepsze wyniki w umiejętności rozwiązywania problemów. Wielostronne nauczanie i uczenie się zapewniało nie tylko dobre efekty kształcenia, lecz także aktywizowało uczniów, wpływało na rozwijanie zainteresowań i motywację do nauki.

Deskryptory TESE: efekt uczenia się, metoda aktywizująca, metoda nauczania, rozwój poznawczy, rozumowanie, rozwiązywanie problemów
TESE descriptors: learning outcome, activity method, teaching method, cognitive development, reasoning, problem solving
Publikacje:
  • Bereźnicki, F. (1992). Efektywność kształcenia wielostronnego w nauczaniu początkowym. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego: Prace Instytutu Pedagogiki i Psychologii, 19, 65-71.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"