Tytuł badania: |
Efektywność komunikacyjna niekonwencjonalnych i nowatorskich metod nauczania/uczenia się języków obcych |
Instytucja: |
|
Data: |
grudzień 2003 |
Badacz: |
Teresa Ścipień |
Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja postaw uczniów i nauczycieli wybranych szkół językowych na temat innowacyjnych metod kształcenia języków obcych (w odniesieniu do aspektu komunikacyjnego). Badanie przeprowadzono w gdańskich ośrodkach Helen Doron i Top English School. Łącznie zbadano 48 osób uczących się Metodą Helen Doron i Metodą Callana oraz ośmiu nauczycieli (w każdym ośrodku po 24 uczniów i po czterech edukatorów). W badaniu wykorzystano ankietę oraz posłużono się sondażem. Analiza wyników pokazała opinie respondentów na temat czynników decydujących o skuteczności kształcenia obu metod. Głównym z nich (w Metodzie Helen Doron) jest różnorodność i odpowiedni dobór form nauczania oraz materiałów dydaktycznych (24 wskazania). W Metodzie Callana liczą się – zdaniem badanych – szybkie mówienie (15 wskazań) oraz systematyczność w kształceniu umiejętności językowych (11 wskazań). W obu metodach za główne źródło powodzeń w zakresie komunikacji podawano nauczycielskie działania. Dodatkowo postawa nauczyciela prowadzącego kurs w Metodzie Helen Doron ma znaczący wpływ na zadowolenie z uczestnictwa w nim (14 wskazań). W drugiej z badanych metod czynnikiem wpływającym na jakość pozytywnej oceny było efektywne wypełnienie czasu na zajęciach (14 wskazań). Na rozwój umiejętności werbalnych największy wpływ – zdaniem badanych – mają: nauka poprzez zabawę (Metoda Helen Doron) oraz maksymalna koncentracja w toku zajęć (Metoda Callana). Wyniki analiz sondażu pokazały, że obie metody kształcenia są dobre, nowoczesne, nowatorskie i skuteczne. |
Deskryptory TESE: |
metoda nauczania, język nauczania, komunikacja werbalna, metodyka, nauczanie, uczenie się |
TESE descriptors: |
teaching method, teaching language, verbal communication, learning theory, teaching, learning |
Publikacje: |
- Ścipień, T. (2005). Efektywność komunikacyjna niekonwencjonalnych i nowatorskich metod nauczania/uczenia się języków obcych. Nefilolog, 27, 31-37.
|