BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Efektywność komunikacyjna niekonwencjonalnych i nowatorskich metod nauczania/uczenia się języków obcych
Instytucja:
Data: grudzień 2003
Badacz: Teresa Ścipień
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja postaw uczniów i nauczycieli wybranych szkół językowych na temat innowacyjnych metod kształcenia języków obcych (w odniesieniu do aspektu komunikacyjnego). Badanie przeprowadzono w gdańskich ośrodkach Helen Doron i Top English School. Łącznie zbadano 48 osób uczących się Metodą Helen Doron i Metodą Callana oraz ośmiu nauczycieli (w każdym ośrodku po 24 uczniów i po czterech edukatorów). W badaniu wykorzystano ankietę oraz posłużono się sondażem. Analiza wyników pokazała opinie respondentów na temat czynników decydujących o skuteczności kształcenia obu metod. Głównym z nich (w Metodzie Helen Doron) jest różnorodność i odpowiedni dobór form nauczania oraz materiałów dydaktycznych (24 wskazania). W Metodzie Callana liczą się – zdaniem badanych – szybkie mówienie (15 wskazań) oraz systematyczność w kształceniu umiejętności językowych (11 wskazań). W obu metodach za główne źródło powodzeń w zakresie komunikacji podawano nauczycielskie działania. Dodatkowo postawa nauczyciela prowadzącego kurs w Metodzie Helen Doron ma znaczący wpływ na zadowolenie z uczestnictwa w nim (14 wskazań). W drugiej z badanych metod czynnikiem wpływającym na jakość pozytywnej oceny było efektywne wypełnienie czasu na zajęciach (14 wskazań). Na rozwój umiejętności werbalnych największy wpływ – zdaniem badanych – mają: nauka poprzez zabawę (Metoda Helen Doron) oraz maksymalna koncentracja w toku zajęć (Metoda Callana). Wyniki analiz sondażu pokazały, że obie metody kształcenia są dobre, nowoczesne, nowatorskie i skuteczne.

Deskryptory TESE: metoda nauczania, język nauczania, komunikacja werbalna, metodyka, nauczanie, uczenie się
TESE descriptors: teaching method, teaching language, verbal communication, learning theory, teaching, learning
Publikacje:
  • Ścipień, T. (2005). Efektywność komunikacyjna niekonwencjonalnych i nowatorskich metod nauczania/uczenia się języków obcych. Nefilolog, 27, 31-37.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"