Obserwuj
Tytuł badania: |
Efektywność elementarnej edukacji matematycznej wspomaganej komputerowo w pracy korekcyjno-wychowawczej |
Instytucja: |
|
Data: |
wrzesień 1999 – czerwiec 2000 |
Badacz: |
Żanetta Kaczmarek |
Abstrakt: |
Celem nadrzędnym eksperymentu pedagogicznego było zbadanie wpływu nauczania wspomaganego komputerowo na eliminowanie trudności u dzieci od siedmiu do dziesięciu lat w zakresie edukacji matematycznej odbywającej się w formie zajęć korekcyjno-wyrównawczych oraz zbadanie wpływu zastosowania nauczania wspomaganego komputerowo podczas zajęć korekcyjno-wyrównawczych na postawy edukacyjne dzieci od siedmiu do dziesięciu lat w zakresie przezwyciężania trudności edukacyjnych. W badaniu jakościowym wzięły udział dzieci z podanego powyżej przedziału wiekowego, które miały trudności w przyswojeniu treści z zakresu matematyki na poziomie elementarnym. W badaniu wykorzystano sprawdzające testy kompetencyjne oraz diagnostyczne testy „mocy”. Zastosowano technikę dwóch grup równoległych – kontrolnej i eksperymentalnej (pomiar początkowy, końcowy i trzy pomiary środkowe). W badaniu wzięły udział 24 osoby (po 12 osób w każdej z grup). Wyniki potwierdziły hipotezę, że zastosowanie nauczania wspomaganego komputerowo (TIK) w procedurach korekcyjno-wyrównawczych wpływa na wzrost aktywności edukacyjnej podmiotów (biorąc pod uwagę taksonomię Niemierki, należy stwierdzić znaczny przyrost kompetencji matematycznych na każdym z poziomów w grupie eksperymentalnej). |
Deskryptory TESE: |
matematyka, technologia informacyjno-komunikacyjna, komputer, trudności w nauce, umiejętności podstawowe, nauczanie wspomagane komputerem |
TESE descriptors: |
mathematics, ICT, computer, learning difficulty, basic skills, computer-assisted learning |
Publikacje: |
- Kaczmarek, Ż. (2003). Efektywność elementarnej edukacji matematycznej wspomaganej komputerowo w pracy korekcyjno-wychowawczej. Neodidagmata, 25/26, 125-135.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.