Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy efektywności edukacyjnej szkolnego monitoringu środowiska, wykorzystanego w projekcie edukacji środowiskowej „Czysta Wisła i Rzeki Przymorza” (projekt realizowano w trakcie zajęć pozalekcyjnych). Do zebrania materiału badawczego posłużono się eksperymentem pedagogicznym, obserwacją, badaniem ankietowym uczniów, nauczycieli oraz przedstawicieli urzędów gmin, uproszczoną analizą kosztów programu oraz metodami analiz statystycznych. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że uczestnictwo w projekcie edukacji środowiskowej opartym na realizacji szkolnego monitoringu środowiska wpływa na wzrost zasobu wiadomości i umiejętności uczniów z zakresu wiedzy o środowisku. Zgromadzony materiał pozwolił wykazać, że program sprzyjał kształtowaniu świadomości ekologicznej również rodziców dzieci biorących w nim udział. Zaobserwowano ponadto korzystny wpływ realizowanego programu na rozwój osobowości młodzieży szkolnej. Dodatkowo odnotowano wzmożoną aktywność uczniów i społeczności lokalnych na rzecz rozwiązywana problemów ochrony środowiska. Na podstawie analizy otrzymanych odpowiedzi stwierdzono, że projekt edukacyjny „Czysta Wisła i Rzeki Przymorza” może być wykorzystywany na podstawowym szczeblu kształcenia i stanowić model dla nauczycieli w toku przygotowywania podobnych efektywnych projektów. |