Abstrakt: |
Przedmiotem badania było zagadnienie zastosowania komputera (TIK) do celów nauki własnej ucznia. W publikacji przedstawiono wyniki obejmujące stan ilościowy i jakościowy komputerów posiadanych przez uczniów, sposoby ich wykorzystania do różnorodnych celów, znajomość programów komputerowych. Badaniem objęto ponad 700 uczniów z kilkunastu liceów ogólnokształcących zlokalizowanych w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców. Stwierdzono, że od 1988 roku odsetek uczniów mających własne komputery stale wzrastał, w połowie 1996 posiadało je 38% uczniów. W strukturze jakościowej komputerów posiadanych przez uczniów zauważono dwie przeciwne cechy jakościowe, prawie 1/3 stanowiły urządzenia ośmiobitowe i PC 286, dla których nie produkowano już oprogramowania, ponad 1/2 stanowiły urządzenia wysokiej klasy; PC 486 stanowiły 30%, Pentium – 22%, PC 386 – 16%, PC 286 – 3%, inne – 29%. Komputer był stosowany do różnorodnych celów, najczęściej do gier – 82% (dla 10% uczniów było to jedyne zastosowanie posiadanego komputera), następnie do uczenia się za jego pomocą – 64%; zdecydowana większość wykorzystywała też komputer do tworzenia grafiki, edycji tekstów, poznawania nowych programów, programowania, odtwarzania muzyki. W zakresie zastosowań edukacyjnych najczęściej używano komputera do uczenia się języków obcych – 69% badanych, matematyki, geografii – 20%; w odniesieniu do innych przedmiotów odsetki wynosiły 1-14%. Znajomość geograficznych programów komputerowych wśród uczniów mających własne komputery: Szkolny Atlas Polski – 17% badanych, Mapa Polski – prawie 15%, PC Globe – 11%, Geografia (testy) – 10%, World Atlas – 9%, Mapa Niemiec – 4%, Mapa Europy – 4%, Atlas Świata (CD) – około 4%. |