BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stopnie specjalizacji zawodowej jako forma doskonalenia pracy nauczycieli geografii
Data: 1990
Badacz: Irmina Zioło
Abstrakt:

Celem badania było określenie, jakie możliwości dają stopnie specjalizacji zawodowej w zakresie doskonalenia nauczycieli geografii w oczach samych nauczycieli, podnoszących w ten sposób kwalifikacje. Na podstawie ankiety zamierzano scharakteryzować: sylwetkę nauczyciela geografii, który stara się o stopień specjalizacji zawodowej; wiedzę nauczycieli w trakcie zdobywania stopnia specjalizacji zawodowej; formy wykorzystania zdobytej wiedzy; opinie nauczycieli o wymaganiach i egzaminie kwalifikacyjnym. Ankietę przeprowadzono wśród 163 nauczycieli geografii z województw południowych i wschodnich, którzy w latach 1984–1989 uzyskali stopień specjalizacji zawodowej. Wśród nich było 64,8% kobiet, 63,8% wszystkich badanych to nauczyciele szkół podstawowych. Wykorzystano także dokumentację kwalifikacyjną oraz zapis obserwacji egzaminu, do którego podeszło 55 nauczycieli geografii. Wyniki badanie ujawniły, że 88% nauczycieli, którzy zaczęli podnosić kwalifikacje, kierowało się chęcią wzbogacenia wiedzy i umiejętności w zakresie geografii. 85,2% uznało, że podniesienie kwalifikacji to droga do uzyskania różnych profitów. Dla większości nauczycieli zdobywanie stopnia specjalizacji zawodowej wiązało się z większym poziomem pracy dydaktycznej, mobilizacją do maksymalnego wysiłku w pracy z uczniem. 79,6% nauczycieli bardziej ceni wiedzę merytoryczną niż umiejętności dydaktyczne, uzyskane podczas zdobywania stopnia specjalizacji zawodowej. 1,9% nauczycieli zanegowało wartość stopni specjalizacji zawodowej. Większość badanych akceptuje egzamin kwalifikacyjny. Odnotowano również, że stopnie specjalizacji zawodowej pozwalają na poszerzenie i uporządkowanie wiedzy merytorycznej nauczycieli geografii. Wpływają także na wzbogacenie wiedzy metodycznej pedagogów. Nauczyciel, który zdobywa stopień specjalizacji, jest zmotywowany do intensywnej pracy na rzecz doskonalenia i poszerzania umiejętności, co ma duże znaczenie dla pracy dydaktyczno-wychowawczej całej szkoły.

Deskryptory TESE: nauczyciel kształcenia specjalnego, geografia, specjalizacja, ustawiczne doskonalenie zawodowe, doskonalenie zawodowe nauczycieli, doskonalenie zawodowe w toku pracy
TESE descriptors: SEN teacher, geography, specialisation, continuing professional development, in-service teacher training, in-service training
Publikacje:
  • Zioło, I. (1991). Stopnie specjalizacji zawodowej jako forma doskonalenia pracy nauczycieli geografii. Geografia w Szkole, 5, 296-300.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"