Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy poziomu kompetencji pedagogów pracujących w przedszkolach pod względem prowadzenia zajęć umuzykalniających. Próbę badawczą stanowiło 150 nauczycieli zatrudnionych w 87 placówkach przedszkolnych na terenie całego kraju. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wśród respondentów dominowały osoby, które ukończyły studium nauczycielskie (62,67% – w większości w zakresie wychowania przedszkolnego) oraz wyższe studia magisterskie (31,33% – większość w zakresie pedagogiki wychowania przedszkolnego oraz pedagogiki nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego). Zgromadzone dane pozwoliły wykazać również, że uczestnicy badania podnosili w zdecydowanej większości swoje kwalifikacje zawodowe, uczestnicząc np. w pedagogicznych radach szkoleniowych (82,67%), zespołach samokształceniowych (81,33%), zajęciach otwartych (71,33%) czy warsztatach metodycznych (68%). Okazało się również, że umiejętność gry na przynajmniej jednym instrumencie muzycznym posiadało 48,48% respondentów (na flecie grało 12,12%, na gitarze – 7,58%). Ustalono również, że ankietowani nauczyciele preferowali muzykę popularną (56,82%) oraz klasyczną (43,18%). Na podstawie uzyskanych odpowiedzi ujawniono, że ponad połowa respondentów (55,30%) z zamiłowaniem prowadziła zajęcia umuzykalniające z dziećmi. Pozostali badani wyrazili poczucie obowiązku (38,64%) oraz konieczności (2,27%), a obojętny stosunek do tego typu zajęć charakteryzował 3,79% osób. |