BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stopień przygotowania zawodowego nauczycieli przedszkola do realizacji zajęć umuzykalniających
Data: [2002]
Badacz: Beata Bonna
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy poziomu kompetencji pedagogów pracujących w przedszkolach pod względem prowadzenia zajęć umuzykalniających. Próbę badawczą stanowiło 150 nauczycieli zatrudnionych w 87 placówkach przedszkolnych na terenie całego kraju. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wśród respondentów dominowały osoby, które ukończyły studium nauczycielskie (62,67% – w większości w zakresie wychowania przedszkolnego) oraz wyższe studia magisterskie (31,33% – większość w zakresie pedagogiki wychowania przedszkolnego oraz pedagogiki nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego). Zgromadzone dane pozwoliły wykazać również, że uczestnicy badania podnosili w zdecydowanej większości swoje kwalifikacje zawodowe, uczestnicząc np. w pedagogicznych radach szkoleniowych (82,67%), zespołach samokształceniowych (81,33%), zajęciach otwartych (71,33%) czy warsztatach metodycznych (68%). Okazało się również, że umiejętność gry na przynajmniej jednym instrumencie muzycznym posiadało 48,48% respondentów (na flecie grało 12,12%, na gitarze – 7,58%). Ustalono również, że ankietowani nauczyciele preferowali muzykę popularną (56,82%) oraz klasyczną (43,18%). Na podstawie uzyskanych odpowiedzi ujawniono, że ponad połowa respondentów (55,30%) z zamiłowaniem prowadziła zajęcia umuzykalniające z dziećmi. Pozostali badani wyrazili poczucie obowiązku (38,64%) oraz konieczności (2,27%), a obojętny stosunek do tego typu zajęć charakteryzował 3,79% osób.

Deskryptory TESE: kwalifikacje pedagogiczne, kwalifikacje zawodowe, kompetencje, muzyka, nauczyciel, placówka przedszkolna, edukacja przedszkolna
TESE descriptors: teaching qualification, vocational qualification, competence, music, teacher, pre-primary institution, pre-primary education
Publikacje:
  • Bonna, B. (2003). Stopień przygotowania zawodowego nauczycieli przedszkola do realizacji zajęć umuzykalniających. Wychowanie na co Dzień, 4-5, 12-15.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"