BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stopień otwartości na doświadczenie a obraz siebie młodzieży artystycznie uzdolnionej
Instytucja:
Data: [1997]
Badacz: Justyna Iskra
Abstrakt:

Badanie dotyczyło poszukiwania u młodzieży uzdolnionej artystycznie współzależności między otwartością na doświadczenie a obrazem siebie odzwierciedlającym stosunek człowieka do siebie samego i swojego postępowania w aspektach emocjonalnym, intelektualnym i społecznym. Badaniem objęto 120 uczniów Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej drugiego stopnia (60 osób) oraz Liceum Plastycznego w Lublinie (60 osób); 80 kobiet i 40 mężczyzn; 47 w wieku 17-18 lat, 73 w wieku 19-20 lat. Zastosowano Inwentarz osobowości NEO P.T. Costy, R.R. McCrae’a, Test przymiotników ACL H.G. Gougha, A.B. Heilbruna. Uzyskane wyniki wskazywały na występowanie współzmienności pomiędzy otwartością na doświadczenie a obrazem siebie u badanej młodzieży; osoby z grupy niskiej otwartości na doświadczenie i z grupy o wysokiej otwartości na doświadczenie wykazywały istotne różnice w realnym i idealnym obrazie siebie; z 37 skal Testu ACL różnice pomiędzy grupami stwierdzono w 10 skalach w obrazie realnym i 12 skalach w idealnym. Otwartość na nowe doświadczenia była istotnym czynnikiem kształtowania się obrazu siebie w aspektach emocjonalnym, intelektualnym i społecznym. Osoby uzyskujące wysokie wyniki w otwartości na doświadczenie charakteryzowały się aktywnością i spontanicznością działania, dążeniem do samodzielności i niezależności, zaufaniem do siebie, wrażliwością, szerokimi zainteresowaniami i zdolnościami poznawczymi, twórczym myśleniem i spostrzeganiem, uczestniczeniem w tym, co nowe, tajemnicze, ciągłym poszukiwaniem nowości. Osoby uzyskujące niskie wyniki w otwartości na doświadczenie kontrolowały swoje działania, nie pozwalały sobie na spontaniczność, poszukiwały w życiu bezpieczeństwa i odnajdywały je w tym, co pewne, znane i wypróbowane, chętnie poddawały się kierownictwu innych, podejmowane działania starały się doprowadzić do końca, co wynikało z ich zamiłowania do zdyscyplinowania i odpowiedzialności osiąganych najczęściej kosztem własnej spontaniczności i umiejętności cieszenia się. Różnice wyników uzyskanych w obrazie idealnym przez obie grupy wskazywały, że młodzież otwarta na nowe doświadczenia pragnie wybić się ponad ustalone i powszechnie przyjmowane wzorce, sama chce decydować o tym, kim chce być i jaka pragnie być.

Deskryptory TESE: postawa, szkoła średnia, uczeń, uzdolniony, uzdolniony uczeń, muzyka, edukacja muzyczna, edukacja plastyczna, edukacja artystyczna, samoocena, psychologia, młodzież
TESE descriptors: attitude, secondary school, pupil, gifted, gifted pupil, music, music education, drawing, art education, self-evaluation, psychology, youth
Publikacje:
  • Iskra, J. (1998). Stopień otwartości na doświadczenie a obraz siebie młodzieży artystycznie uzdolnionej. Roczniki Psychologiczne, 1, 57-71.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"