BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zmiana społeczna – uczestnictwo społeczne – aktywność edukacyjna dorosłych
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Ewa Solarczyk-Ambrozik
Abstrakt:

W badaniu pytano: na ile uczestnictwo i aktywność edukacyjna dorosłych są wynikiem sytuacyjnego dostosowania się do zmian, a na ile przejawem stałych dyspozycji osobowościowych jako skłonności indywidualnych do inwestowania w edukację; jakie czynniki w warunkach transformacji społeczno-gospodarczej sprzyjają aktywności edukacyjnej, a jakie stanowią jej bariery i ograniczenia; jaką rolę w warunkach zmiany społecznej dorośli przypisują edukacji; jakimi motywami kierują się osoby podejmujące naukę. Badaniem metodą biograficzną objęto 48 studentów zaocznych pracujących w zawodzie nauczyciela w wieku do 45 lat (większość w wieku 25-35 lat); 91,7% stanowiły kobiety. W wyniku analizy danych wyodrębniono trzy typy dróg prowadzących dorosłych na studia pedagogiczne. Typ A – 25% badanych, wyłącznie kobiety, kilka stanu wolnego; często wywodzące się z rodzin nauczycielskich; osoby o wysokim poziomie aspiracji na wszystkich etapach drogi szkolnej; ich droga na studia wiodła poprzez LO i studium nauczycielskie, bezpośrednio potem podejmowali naukę w ramach studiów zaocznych na kierunku pedagogicznym; naukę w studium podejmowali przeważnie w wyniku niepowodzenia w dostaniu się na pięcioletnie studia dzienne lub wskutek sytuacji rodzinnej; aspiracje rodziców badanych były wysokie, miały charakter stymulacyjny i wzmacniający w stosunku do aspiracji dzieci; studia stacjonarne były według badanych najpomyślniejszym sposobem zdobycia wykształcenia wyższego. Typ B – 58,3% badanych; wyłącznie kobiety, większość miała jedno dziecko; typ ten określał przede wszystkim permanentny wzrost poziomu aspiracji edukacyjnych wraz z osiąganym szczeblem edukacji; aspiracje rodziców były nieco niższe niż badanych; po ukończeniu LO lub sześcioetniego studium nauczycielskiego badani pracowali w zawodzie nauczyciela; najczęściej po kilku latach pracy kontynuowali naukę w studium dwuletnim oraz na studiach w zakresie pedagogiki o specjalności nauczanie początkowe lub wychowanie wczesnoszkolne; głównym motywem podejmowania pracy było przejawiające się od wczesnej młodości zainteresowanie zawodem, badani dążyli do zdobycia go poprzez kursy podnoszące kwalifikacje, by w efekcie podjąć studia; typową trudnością była sytuacja materialna i rodzinna, niezdanie egzaminu; wydłużona droga do studiów miała też uwarunkowanie w niezbyt wysokich karierach szkolnych, badani osiągali przeważnie przeciętne, czasem niskie oceny; badani wywodzili się głównie z rodzin robotniczych i chłopskich, droga do studiów wyższych była drogą awansu społecznego; w wielu przypadkach istotny wpływ na wybór zawodu wywierali nauczyciele badanych. Typ C – 16,7% badanych; do tego typu należeli wszyscy mężczyźni; zbliżony w zakresie drogi do studiów do typu B, podobny też w zakresie aspiracji rodziców i dynamiki aspiracji samych badanych, osiąganych sukcesów szkolnych, trudności życiowych; wyraźne było zróżnicowanie motywacji w zakresie podejmowania zawodu, badani trafiali do niego przypadkowo i mieli tego świadomość; ze wzrostem stażu pracy zyskiwali przeświadczenie o właściwym wyborze zawodu, czerpali z niego satysfakcję; sytuacja pracy wpływała na wartości i życiowe orientacje badanych. Stwierdzono, że drogę ogółu badanych do studiów wyznaczały również sytuacje problemowe, trudności materialne i rodzinne, kariery szkolne; większość badanych pochodziła z rodzin robotniczych i chłopskich, co miało związek ze środowiskowymi wzorami karier.

Deskryptory TESE: edukacja dorosłych, nauczyciel, kształcenie nauczycieli, kariera szkolna, kariera zawodowa, nauczyciel bez kwalifikacji, studia wyższe, dorosły student, zawód nauczyciela
TESE descriptors: adult education, teacher, teacher education, school career, career, non-qualified teacher, higher education course, mature student, teaching profession
Publikacje:
  • Solarczyk-Ambrozik, E. (1997). Zmiana społeczna – uczestnictwo społeczne – aktywność edukacyjna dorosłych. Studia Edukacyjne, 3, 175-184.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"